Kształtowanie pojęcia liczby - przykładowe ćwiczenia
Kształtowanie pojęcia liczby stanowi jedno z ważniejszych zadań na pierwszym szczeblu edukacyjnym. Liczby i podstawowe operacje na liczbach są fundamentem dla zrozumienia i opanowania matematyki.
Dzieci rozpoczynajÄ…ce naukÄ™ powinny rozumować już w sposób operacyjny na poziomie konkretnym i można ksztaÅ‚tować wówczas w ich umysÅ‚ach pojÄ™cie liczby. Zdarza siÄ™ niekiedy, że dzieci rozpoczynajÄ…ce naukÄ™ w szkole nie zawsze w peÅ‚ni rozumiejÄ… znaczenie liczb. Wówczas umiejÄ™tnoÅ›ci ich przybierajÄ… charakter mechaniczny, posÅ‚ugujÄ… siÄ™ schematem w liczeniu. Rodzice odbierajÄ… to jako zdobyte umiejÄ™tnoÅ›ci przez dziecko i dopiero z czasem, np. w klasie II zauważajÄ… trudnoÅ›ci.
1. Rozpoczynamy edukację matematyczną od najmłodszych lat dziecka i przez cały czas ją prowadzimy, często w formie zabawy.
KsztaÅ‚towanie pojÄ™cia liczby rozpoczynamy od zbiorów. Konkretny zbiór okreÅ›lamy poprzez wymienianie jego elementów np. króliki, koty, psy albo poprzez podanie cechy, którÄ… posiada każdy element danego zbioru, a której nie ma żaden inny przedmiot, np. zbiór czerwonych jabÅ‚ek w koszyku, zabawki na choince, pudeÅ‚ko, w którym jedna kredka jest zatemperowana. Punktem wyjÅ›cia do ćwiczeÅ„ klasyfikacyjnych, jest wszelka dziaÅ‚alność dziecka, sytuacje, podczas których dokonuje ono grupowania i porzÄ…dkowania przedmiotów, np. w czasie każdej zabawy i porzÄ…dkowania po zabawie, ale i wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego wspólne robienie zakupów – dziecko wkÅ‚ada do koszyka i liczy ilość towarów, przy nakrywaniu do stoÅ‚u, przy podróżowaniu wspólnym gotowaniu, robieniu zakupów, pieleniu i podlewaniu grzÄ…dek, wycierania kurzu itp. WewnÄ…trz okreÅ›lonego zbioru możliwe jest przeprowadzenie dalszej klasyfikacji jego elementów. Polega ono na porzÄ…dkowaniu elementów w jeszcze mniejsze grupy (próba klasyfikacji przedmiotów z uwzglÄ™dnieniem dwóch ich wiÄ™cej cech. „Otocz pÄ™tlÄ… takie same kredki. PamiÄ™taj o kolorze i dÅ‚ugoÅ›ci." Itp.)
2. Kolejny krok przewiduje dokonywanie przez dzieci działań ilościowych na zbiorach.
Porównywanie liczebnoÅ›ci zbiorów polega na ustaleniu, w którym zbiorze jest wiÄ™cej elementów, a w którym mniej. A może jest ich tyle samo? Dzieci dokonujÄ… wstÄ™pnych ocen „na oko". Doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci szacowania - okreÅ›lanie gdzie jest wiÄ™cej, mniej, co jest dÅ‚uższe, krótsze, co jest wiÄ™ksze, mniejsze, gdzie jest dalej, bliżej oraz która liczba, który zbiór jest wiÄ™kszy - jest bardzo ważnym krokiem w ksztaÅ‚towaniu pojÄ™cia liczby
3. Poznanie przez dzieci liczb naturalnych od 1 do 10.
Uczmy dzieci rozpoznawać, czytać i kojarzyć liczbÄ™ z odpowiedniÄ… iloÅ›ciÄ… elementów. (tylko w zakresie 10). Stopniowo dodajemy manipulacjÄ™ elementami, jak dobieranie, dokÅ‚adanie, łączenie, dosuwanie, ale też odkÅ‚adanie, zabieranie, odsuwanie – co stanowi podÅ‚oże do dodawania i odejmowania
Myślenie, pamięć, uwagę i umiejętności matematyczne możemy doskonalić wykorzystując swoją pomysłowość oraz gotowe gry i zabawy, jak np:
· kolorowanie – zamalowywanie pól odpowiadajÄ…cych wynikom dziaÅ‚aÅ„,
· ukÅ‚adanie patyczków w dziesiÄ…tki, rozkÅ‚adanie koralików do pudeÅ‚ek po np. 10,
· ćwiczenie rachunku pamiÄ™ciowego z wykorzystaniem np. książeczki z Systemu Edukacyjnego PUS (ćwiczenie daje możliwość samokontroli),
· rzuty kostkami – obliczanie sum wyrzuconych oczek, porównywanie wyników
· ukÅ‚adanie budowli z klocków wg instrukcji, np. zbuduj mur skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ 4 rzÄ™dów cegieÅ‚, po 5 w każdym i.t.p.
· zabawa w sklep – dodawanie cen, wydawanie reszty,
· ukÅ‚adanie i rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ do treÅ›ci przedstawionych na obrazkach,
· gry planszowe
· Gry matematyczne” Sudoku, Memory itp.,
· gry karciane np. Uno,
· gra w domino – doskonalenie technik rachunkowych,
· Å‚amigÅ‚ówki matematyczne,
· komputerowe gry dydaktyczne np. „Porusz umysÅ‚”, „Matematyka – to proste”
Najważniejsze rady dla rodziców
– KÅ‚opoty z matematykÄ… biorÄ… siÄ™ w dużym stopniu z lÄ™ku. Niezależnie od Twoich doÅ›wiadczeÅ„ szkolnych możesz zachÄ™cać dziecko do zainteresowania siÄ™ matematykÄ…, pomagać mu rozwiÄ…zywać problemy i zadania domowe. Pomóż mu uÅ›wiadomić sobie, jak znajomość matematyki może mu pomóc w przyszÅ‚oÅ›ci.
– UÅ›wiadom dziecku, że przedmioty Å›cisÅ‚e majÄ… duże znaczenie dla jego rozwoju ogólnego, a w przyszÅ‚oÅ›ci pozwolÄ… mu na wybór zawodu i zapewniÄ… pracÄ™. Pokaż swojemu dziecku, że stolarstwo, medycyna, farmacja, meteorologia oraz mnóstwo innych zawodów wymaga wielu dobrze opanowanych umiejÄ™tnoÅ›ci matematycznych.
– Pokaż swojemu dziecku ile zabaw, gier planszowych, ukÅ‚adanek i budowli wiąże siÄ™ z matematykÄ…. Nawet zabawa w piaskownicy lub poranna toaleta mogÄ… być pretekstem do ksztaÅ‚towania pojęć objÄ™toÅ›ci, ciężaru i gÄ™stoÅ›ci.
– Kuchnia jest doskonaÅ‚ym miejscem do mieszania odważonych skÅ‚adników, rozwijania pojÄ™cia uÅ‚amka przez dzielenie porcji lub iloÅ›ci skÅ‚adników.
– Używaj przykÅ‚adów z życia do ksztaÅ‚towania umiejÄ™tnoÅ›ci matematycznych. Pokazuj operacje matematyczne pÅ‚acÄ…c rachunki, wymieniajÄ…c pieniÄ…dze. Wprowadź elementy geometrii planujÄ…c klomb w ogródku, majsterkujÄ…c, wytyczajÄ…c trasÄ™ wakacyjnej wycieczki.
Rodzicu, bÄ…dź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego sukcesach i kÅ‚opotach szkolnych. Staraj siÄ™ zrozumieć swoje dziecko: jego potrzeby, możliwoÅ›ci i ograniczenia. Spróbuj jak najwczeÅ›niej zaobserwować, czy Twoje dziecko ma trudnoÅ›ci, na czym one polegajÄ… i co może być ich przyczynÄ… – wyjaÅ›nij swoje wÄ…tpliwoÅ›ci, omów spostrzeżenia na drodze konsultacji np. w poradni psychologiczno – pedagogicznej. Chwal i nagradzaj swoje dziecko nie tyle za efekty pracy, co za wÅ‚ożony w niÄ… wysiÅ‚ek oraz spraw, aby praca z dzieckiem staÅ‚a siÄ™ waszÄ… wspólnÄ… przyjemnoÅ›ciÄ…. Dziecko powinno siÄ™ czuć kochane niezależnie od osiÄ…gnięć szkolnych.
TrudnoÅ›ci w nauce matematyki nie przechodzÄ… same, wymagana jest systematyczna praca. Dzieci majÄ…ce trudnoÅ›ci w nauce matematyki powinny korzystać również z pomocy na terenie szkoÅ‚y. Bardzo ważna jest wtedy wspóÅ‚praca miÄ™dzy rodzicem – nauczycielem – terapeutÄ….
Opracowała pedagog mgr Bogusława Stramel
( na podstawie doświadczenia i poniższej bibliografii )
Bibliografia
1. E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Część 1, Wyd. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1998, s. 129.
2. E. Gruszczyk- KolczyÅ„ska, Dzieci ze specyficznymi trudnoÅ›ciami w uczeniu siÄ™ matematyki : przyczyny, diagnoza, zajÄ™cia korekcyjno-wyrównawcze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Wyd. Warszawa 2013.