Październik to miesiąc świadomości na temat mutyzmu wybiórczego (MW)
Jeżeli twoje dziecko w domu jest wygadane i radosne, a po przekroczeniu progu przedszkola lub szkoÅ‚y milknie, zapytane przez lekarza na wizycie nie odpowiada, nie mówi w sklepie, milknie na spacerze na widok kolegi z przedszkola lub szkoÅ‚y to prawdopodobnie cierpi na lÄ™k przed mówieniem, czyli mutyzm wybiórczy.
Mutyzm wybiórczy (MW), zwany również selektywnym jest zaburzeniem lÄ™kowym polegajÄ…cym na wybiórczoÅ›ci mówienia to znaczy, że dziecko mówi w pewnych sytuacjach, a milczy w innych.
Objawy mutyzmu wybiórczego wystÄ™pujÄ… w placówce oraz w pewnych sytuacjach poza placówkÄ…, w obecnoÅ›ci osób, w stosunku do których dziecko czuje siÄ™ niekomfortowo. TrudnoÅ›ci z komunikowaniem siÄ™ wystÄ™pujÄ… również w sytuacji, kiedy dziecko ma Å›wiadomość, że inni mogÄ… go sÅ‚yszeć jak mówi, bÄ…dź widzieć podczas mówienia. Każda osoba z MW jest inna, nie ma dwóch takich samych osób, bo każda ma inny zakres strefy komfortu i dyskomfortu psychicznego oraz inne wspóÅ‚towarzyszÄ…ce zaburzenia, czy trudnoÅ›ci.
U dzieci z MW mogÄ… wspóÅ‚wystÄ™pować: wady wymowy, lÄ™k separacyjny i inne lÄ™ki, trudnoÅ›ci z jedzeniem lub korzystaniem z toalety w placówce lub zaburzenia ze spektrum autyzmu.
GÅ‚ówna terapia MW powinna odbywać siÄ™ na terenie placówki, w której wystÄ™puje lÄ™k przed mówieniem i w każdym miejscu, gdzie wystÄ™pujÄ… trudnoÅ›ci dziecka.
Terapia dziecka z MW powinna obejmować działania w 4 obszarach:
· Przedszkole/szkoÅ‚a - od mówienia jeden na jeden do mówienia na forum grupy i w wiÄ™kszym gronie
· Dom (najbliższa rodzina, znajomi, dalsza rodzina) - od mówienia z najbliższymi do mówienia z dalszÄ… rodzinÄ… i ze znajomymi rodziny
· Miejsca publiczne - bycie widzianym i sÅ‚yszanym podczas mówienia przez innych obcych ludzi
· SpoÅ‚eczeÅ„stwo (swobodna rozmowa), w którym zaspakajane sÄ… potrzeby spoÅ‚eczno-emocjonalne, mówienie w różnych miejscach z obcymi osobami.
Najlepsze efekty terapii dziecka z MW są wtedy, gdy w terapię są zaangażowani: rodzina dziecka, nauczyciele i specjalista, czyli tzw. triada oddziaływań.
Następstwem nieleczonego MW mogą być zaburzenia wynikające z eskalacji lęku, czyli fobia społeczna, fobia szkolna, depresja.
Nie czekajmy aż dziecko wyroÅ›nie z MW, bo tak zdarza siÄ™ bardzo rzadko. Im wczeÅ›niej dziecko zostanie wÅ‚aÅ›ciwie zdiagnozowane, tym szybciej pozbÄ™dzie siÄ™ lÄ™ku przed mówieniem i poprawi siÄ™ jakość jego życia w przedszkolu, szkole i spoÅ‚eczeÅ„stwie.
Już wkrótce zostanie ustalony termin szkolenia online na temat: „Terapia sliding in, czyli jak rozszerzać grono rozmówców dziecka milczÄ…cego.”
Opracowanie:
mgr Ewelina Bystrzanowska – psycholog
mgr Maria Bystrzanowska - logopeda
· Bibliografia:
· Bystrzanowska M. (2018). Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
· Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (red.) (2019). Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
· Jonhson, M., Wintgens, A. (2018). Mutyzm Wybiórczy. Kompedium Wiedzy. GdaÅ„sk: Harmonia Universalis.