Wersja wysokokontrastowa
Godziny pracy:
poniedziałek - piątek 7:30-17:00
A A A
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Åšrodzie ÅšlÄ…skiej
  • English
  • Polski
  • Deutsch
20.04.2022 •

Samoregulacja u dzieci w wieku przedszkolnym

Self-reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać siÄ™ stresowi i żyć peÅ‚niÄ…  możliwoÅ›ci - Stuart Shanker | Książka w Sklepie EMPIK.COM Każdy rodzic chciaÅ‚by, żeby jego dziecko byÅ‚o grzeczne, czyli jakie? Otóż ta  „grzeczność” w zależnoÅ›ci od wieku dziecka bÄ™dzie oznaczaÅ‚a różne cechy, np. grzeczny przedszkolak jest spokojny, cichy, wykonuje polecenia nauczyciela, zgodnie bawi siÄ™ z dziećmi, wszystko zjada, nie biega, albo biega uważajÄ…c na innych, nie przeszkadza odrosÅ‚ym. Jednak rodzice dzieci przedszkolnych zgÅ‚aszajÄ…cy swoje dzieci do psychologa mówiÄ…: ,,nasze dziecko nas nie sÅ‚ucha, nie wykonuje poleceÅ„ nauczycieli, chociaż wiemy, że dobrze sÅ‚yszy, wchodzi w konflikty z rówieÅ›nikami, czÄ™sto protestuje, ma trudnoÅ›ci z kontrolowaniem emocji, wybucha zÅ‚oÅ›ciÄ… lub pÅ‚acze bez powodu, po prostu jest niegrzeczne”. Za tymi  sÅ‚owami, kryjÄ… siÄ™ trudne zachowania dzieci, których źródÅ‚a należy szukać w braku równowagi miÄ™dzy stanem pobudzenia, a liczbÄ… bodźców, których maluch doÅ›wiadcza. Bodźce te stanowiÄ… rodzaj stresorów w otoczeniu, a dziecko, które nie posiada jeszcze zasobów do radzenia sobie z nimi pokazuje nam swój dyskomfort psychiczny poprzez pewne zachowania albo ich brak. Zatem co robić w takiej sytuacji?

Należy dążyć do uksztaÅ‚towania w dziecku mechanizmów samoregulacji. Samoregulacja jest to zdolność czÅ‚owieka do równoważenia i regulowania pobudzenia jakiego doÅ›wiadcza na co dzieÅ„, lub w sytuacjach gdy dzieje siÄ™ coÅ› stresujÄ…cego i powrotu do stanu spokoju i odprężenia. Metoda samoregulacji (Self-Reg) stworzona przez kanadyjskiego psychologa Stuarta Shankera oparta jest na wiedzy naukowej i doÅ›wiadczeniu. Uczy ona identyfikacji źródÅ‚a impulsów i rozpoznawania zwiÄ…zków miÄ™dzy objawami fizycznymi a emocjami, opiera siÄ™ na wewnÄ™trznych procesach regulacji pobudzenia, a nie kontroli zachowania.

Pięć obszarów stresu i samoregulacji

Obecnych jest wiele różnych stresorów, które można zaliczyć do piÄ™ciu kategorii. Umożliwi to identyfikacjÄ™ rodzaju stresu, który wpÅ‚ywa na zachowanie dziecka i pomoże w poszukiwaniu okreÅ›lonych metod w celu zredukowania zÅ‚ego samopoczucia i ksztaÅ‚towania w dziecku samodzielnych metod radzenia sobie ze stresem.

1.   Obszar biologiczny - sfera ta obejmuje ukÅ‚ad nerwowy i procesy fizjologiczne, które wyczerpujÄ… energiÄ™ i odbudowujÄ… jej zasoby. Do źródeÅ‚ stresu biologicznego należą: niewÅ‚aÅ›ciwa dieta, maÅ‚a ilość snu i aktywnoÅ›ci fizycznej, trudnoÅ›ci motoryczne i sensomotoryczne, haÅ‚as, niska lub za wysoka temperatura powietrza. Objawami doÅ›wiadczania tego rodzaju stresorów mogÄ… być m.in.: niski poziom energii, nadruchliwość, bóle gÅ‚owy, brzucha, trudnoÅ›ci z małą motorykÄ…, uczucie przytÅ‚oczenia przez bodźce.

2. Obszar emocjonalny - dzieci muszÄ… wyksztaÅ‚cić zdolność rozumienia, wyrażania emocji i radzenia sobie z nimi, zwÅ‚aszcza z tymi trudnymi. Stresorami w tym obszarze sÄ…: silne emocje, nowe emocje, które mogÄ… być zÅ‚ożone. Pozytywne emocje dajÄ… nam energiÄ™, chociaż potrafiÄ… też być przytÅ‚aczajÄ…ce, a rolÄ… dorosÅ‚ego jest nauczyć dziecko identyfikowania kiedy jego emocje przybierajÄ… na sile i jak je kontrolować.

3. Obszar poznawczy - do tej strefy zaliczamy procesy umysÅ‚owe tj.: pamięć, uwaga, przetwarzanie informacji, rozumowanie, rozwiÄ…zywanie problemów i samoÅ›wiadomość. ŹródÅ‚em stresu w tym obszarze sÄ…: wrażenia sensoryczne, zbyt wiele informacji lub etapów, którym dziecko musi sprostać. Informacje podawane za szybko lub wolno, zbyt abstrakcyjne lub wymagania wobec dziecka by skupiaÅ‚o siÄ™ przez czas, który przewyższa jego możliwoÅ›ci. Przejawami doÅ›wiadczania tego typu stresorów sÄ… m.in.: trudnoÅ›ci ze skupieniem uwagi, problemy z naukÄ…, brak zdolnoÅ›ci radzenia sobie z frustracjÄ…, niska motywacja.

4. Obszar spoÅ‚eczny - obejmuje zdolność dopasowania swojego zachowania i myÅ›lenia do sytuacji spoÅ‚ecznych. Stresorami w tej sferze sÄ…: konflikty interpersonalne, doÅ›wiadczanie przemocy lub bycie jej Å›wiadkiem, trudnoÅ›ci z odnalezieniem siÄ™ w grupie rówieÅ›niczej. Przejawami doÅ›wiadczenia tego rodzaju stresu mogÄ… być: problemy z zawieraniem i podtrzymaniem znajomoÅ›ci, trudnoÅ›ci z odczytywaniem sygnaÅ‚ów spoÅ‚ecznych, wycofanie z życia spoÅ‚ecznego.

5. Obszar prospoÅ‚eczny - zaliczamy do niego cechy m.in. takie jak: empatia, bezinteresowność, zaangażowanie w pracÄ™ grupy, odpowiedzialność spoÅ‚eczna.  Obejmuje też takie aspekty rozwoju jak duchowość, rozwój intelektualny, etyczny i ogólnoludzki. Stresory w tym obszarze to m.in.: radzenie sobie z trudnymi emocjami innych, napiÄ™cia pomiÄ™dzy wÅ‚asnymi wartoÅ›ciami a wyznawanymi przez inne dzieci, poczucie winy. Objawy doÅ›wiadczania stresu w tym wymiarze to brak empatii, lÄ™k w sytuacjach spoÅ‚ecznych, przytÅ‚oczenie przez osoby dominujÄ…ce oraz skÅ‚onność do pomysÅ‚ów, które sÄ… sprzeczne z normami moralnymi i zasadami dziecka.

Jak pomóc dziecku odzyskać równowagÄ™ emocjonalnÄ…?

Na poczÄ…tek należy odpowiedzieć na pytanie czy trudne zachowanie dziecka jest intencjonalne czy wywoÅ‚ane stresem.  MówiÄ…c o dziecku, że jest niegrzeczne można to powiÄ…zać z pojÄ™ciami: wola, wybór, Å›wiadomość. Można wiÄ™c zaÅ‚ożyć, że dziecko wybraÅ‚o celowo okreÅ›lony sposób zachowania siÄ™, ze Å›wiadomoÅ›ciÄ… możliwoÅ›ci postÄ…pienia w inny, bardziej konstruktywny sposób.

Z innej strony zachowanie wywołane stresem ma podłoże w fizjologii organizmu. W tej sytuacji dziecko nie jest świadome tego co robi, atakuje lub ucieka ponieważ jego układ nerwowy przełącza się w tryb walki lub ucieczki. W związku z tym w pierwszym wypadku pytając dziecko dlaczego coś zrobiło najpewniej otrzymamy odpowiedź, z kolei w drugim wypadku na to samo pytanie nie otrzymamy odpowiedzi, dziecko będzie: odwracało wzrok, nie będzie chciało być dotykane, będzie czuło lęk i dezorientację.

RolÄ… rodzica w procesie rozwoju emocjonalnym dziecka jest uksztaÅ‚towanie w nim zdolnoÅ›ci do samoregulacji w zakresie pobudzenia i hamowania reakcji. DorosÅ‚y jest pewnego rodzaju ,,mózgowym wi-fi” dziecka, który odczytuje sygnaÅ‚y wysyÅ‚ane przez dziecko: mimika twarzy, postawa, ruchy, dźwiÄ™ki i dostosowuje swoje postawy do aktualnego stanu dziecka.

 

Pięć kroków do zmiany zachowania

 

1.    Odczytanie sygnaÅ‚ów i nazwanie problemu - ma na celu zrozumienie zachowaÅ„ dziecka, które mogÄ… być odbierane przez dorosÅ‚ego jak trudne albo irytujÄ…ce.

2.    Identyfikacja stresorów- szukanie przyczyn - w celu okreÅ›lenia źródÅ‚a stresu należy zadać sobie pytanie ,,dlaczego w tym momencie moje dziecko czuje stres?”. Można przeanalizować pięć obszarów stresu, czasem też konieczne jest szersze spojrzenie na warunki w jakich funkcjonuje dziecko np. sytuacje wydÅ‚użone w czasie- rozwój rodziców.

3.    Zredukowanie stresu - polega na zmniejszeniu natężenia oddziaÅ‚ywania bodźców stresogennych na dziecko np. zbyt jaskrawe Å›wiatÅ‚o można zastÄ…pić Å›ciemniaczem umożliwiajÄ…cym regulacjÄ™ jasnoÅ›ci oÅ›wietlenia.

4.    Pomoc dziecku w budowaniu samoÅ›wiadomoÅ›ci na temat tego kiedy jest zestresowane i dlaczego - ma na celu ksztaÅ‚towanie w dziecku Å›wiadomoÅ›ci wÅ‚asnych stanów wewnÄ™trznych psychicznych i fizycznych. Pomoc w nazywaniu swoich emocji oraz reakcji organizmu w momentach trudnych.

5.    Wiedza o tym co dziecku pomaga siÄ™ uspokoić- każdemu dziecku w radzeniu sobie z napiÄ™ciem emocjonalnym pomaga co innego. Należy rozmawiać z dzieckiem i wspólnie szukać rozwiÄ…zaÅ„ i strategii, których wprowadzanie powinno być oparte na indywidualnych możliwoÅ›ciach i potrzebach dziecka.

 

Bibliografia:

Shanker S., Baker T. (2016). Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać siÄ™ stresowi i żyć peÅ‚niÄ… możliwoÅ›ci. Warszawa: Mamania.

 

Opracowała: mgr Ewelina Bystrzanowska - psycholog

« powrót
  • e-wsparcie
  • e-konsultacje
  • Facebook
  • PRZYDATNE LINKI
  • MEN
  • KO
  • ORE
  • IBE

Newsletter