Rola czasu wolnego w wychowaniu
Czas wolny osoby dorosÅ‚ej „to okres przerwy miÄ™dzy okresami pracy. Jest ważnym wskaźnikiem jakoÅ›ci życia. Czas wolny można rozumieć jako okreÅ›lony czas, pewnÄ… czynność, nastawienie, albo jako kombinacjÄ™ tych możliwoÅ›ci” [1] . S. Roszczak[2] definiuje czas wolny ucznia jako ten, który pozostaje mu do wÅ‚asnej dyspozycji po zaÅ‚atwieniu wszystkich czynnoÅ›ci zwiÄ…zanych z naukÄ… i uczÄ™szczaniem do szkoÅ‚y oraz po wypeÅ‚nieniu obowiÄ…zków domowych, w którym może on wykonać czynnoÅ›ci wedÅ‚ug swego upodobania, zwiÄ…zane z wypoczynkiem, rozrywka i zaspokojeniem wÅ‚asnych zainteresowaÅ„.
Czas wolny umożliwia budowanie kontaktów, pielÄ™gnowanie ich, sÅ‚uży wglÄ…dowi w siebie, autorefleksji. Przygotowanie dzieci i mÅ‚odzieży do racjonalnego spÄ™dzania czasu wolnego znalazÅ‚o siÄ™ w koncepcji wychowania i nauczania S. Vincenza[3]. UważaÅ‚ on, że dziecko powinno mieć „czas dla siebie po to, żeby dokonywać refleksji nad swoim wrastaniem w Å›wiat szczytów i dolin”. PiÄ™kna metafora życia, które jest tak wielowymiarowe.
PrzeÅ‚om w dziedzinie organizacji i spÄ™dzania czasu wolnego przez dzieci i mÅ‚odzież dokonaÅ‚a E. Key[4] swÄ… książkÄ… „Stulecie dziecka” wskazujÄ…c dom rodzinny jako instytucjÄ™, na której w gÅ‚ównej mierze spoczywa odpowiedzialność za takÄ… organizacjÄ™ i konsumpcjÄ™ wolnego czasu mÅ‚odego pokolenia, które sÅ‚uży jego wielostronnemu rozwojowi i spoÅ‚eczeÅ„stwu.
Zatem czas wolny to kolejny, obok szkoÅ‚y i pracy, aspekt życia, który zawiera potencjalne wartoÅ›ci poznawcze, ksztaÅ‚cÄ…ce i wychowawcze. Może on stanowić trudnÄ… do przecenienia wartość dla czÅ‚owieka. Niestety, godzimy siÄ™ z niedocenianiem roli czasu wolnego w naszym życiu. Nie przywiÄ…zujemy wagi do tego jak go spÄ™dzić na co dzieÅ„, nie tylko w wakacje. Jak go spÄ™dzić, aby dawaÅ‚ wartoÅ›ci, sprawiaÅ‚ radość, wzmacniaÅ‚ siÅ‚y. Gdy nie ma pomysÅ‚u na czas wolny staje siÄ™ groźnÄ… puÅ‚apkÄ…, gdyż funkcjonuje w naszym życiu jako czas pusty.
RozpatrujÄ…c czas wolny z punktu peÅ‚nionych przez niego funkcji M. Winiarski wyróżnia nastÄ™pujÄ…ce funkcje:
§ kreatywnÄ… – polegajÄ…cÄ… na zaspokajaniu potrzeb samorealizacji jednostki, rozwijaniu zainteresowaÅ„ i aspiracji, umiejÄ™tnoÅ›ci i sprawnoÅ›ci, wykrywaniu i rozwijaniu uzdolnieÅ„ i talentów, zbliżaniu do różnych dziedzin życia spoÅ‚eczeÅ„stwa, ksztaÅ‚towaniu postaw twórczych i predyspozycji do kierowania wÅ‚asnym rozwojem;
§ rekreacyjnÄ… – przejawiajÄ…cÄ… siÄ™ gÅ‚ównie w organizowaniu wypoczynku, zabawy i rozrywki;
§ ksztaÅ‚cÄ…cÄ… – która wyraża siÄ™ w rozwijaniu zainteresowaÅ„ naukÄ… i technikÄ… oraz ksztaÅ‚towaniu postaw naukowo – badawczych dzieci i mÅ‚odzieży;
§ opiekuÅ„czÄ… – wiąże siÄ™ ona z tworzeniem warunków do zaspokajania podstawowych potrzeb dzieci i mÅ‚odzieży, przeciwdziaÅ‚aniem czynnikom zagrażajÄ…cym życiu i zaburzajÄ…cym rozwój, wyrównywaniem braków rozwojowych, kompensowaniem niedomagaÅ„ w funkcjonowaniu rodziny, ukierunkowaniem drogi szkolnej uczniów i przeciwdziaÅ‚aniem negatywnym selekcjom. Funkcja ta wynika z szybkiego tempa przemian spoÅ‚eczno-kulturowych, wystÄ™powania zjawisk patologii spoÅ‚ecznej (zwÅ‚aszcza w wielkich aglomeracjach), dezorganizacji Å›rodowiska rodzinnego, pracy zawodowej obojga rodziców i ich dÅ‚uższego przebywania poza domem, nasilania siÄ™ chorób cywilizacyjnych, niedomagaÅ„ systemu szkolnego;
§ integracyjnÄ… – ukierunkowanÄ… w szczególnoÅ›ci na zbliżanie siÄ™ do siebie dzieci, mÅ‚odzieży i dorosÅ‚ych zamieszkaÅ‚ych w danym osiedlu, dzielnicy, mieÅ›cie, wsi i wiÄ™kszych rejonach terytorialnych oraz nawiÄ…zywaniem wiÄ™zi interpersonalnych w sferze spoÅ‚ecznej i duchowej. Funkcja ta wynika z narastajÄ…cego zjawiska osamotnienia spoÅ‚ecznego i duchowego ludzi, anonimowoÅ›ci życia w Å›rodowisku wielkomiejskim, nasilenia siÄ™ patologii spoÅ‚ecznej;
§ Å›rodowiskowÄ… – obejmujÄ…cÄ… takie zadania, jak: podnoszenie poziomu kultury pedagogicznej spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej, rozbudzanie i wzmacnianie motywacji do podejmowania dziaÅ‚alnoÅ›ci opiekuÅ„czo-wychowawczej i kulturalno-oÅ›wiatowej, inicjowanie wspóÅ‚dziaÅ‚ania placówek i instytucji Å›rodowiskowych zorientowanych na zaspokajanie potrzeb spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej, koordynowanie dziaÅ‚alnoÅ›ci ksztaÅ‚cÄ…cej, opiekuÅ„czo-wychowawczej i kulturalno-oÅ›wiatowej oraz wzbogacanie infrastruktury materialnej wychowania w Å›rodowisku[5].
Mając na uwadze zaprezentowaną wielorakość funkcji, jakie pełni czas wolny, uczenie jak go spędzać jest integralną częścią wychowania. Nie ulega wątpliwości, że człowieka od najmłodszych lat trzeba wychowywać do właściwego spędzania czasu wolnego. Na etapie uczenia zagospodarowywania wolnego czasu, bądźmy z dzieckiem, uczmy je dostrzegać potencjał w posiadaniu go, nie traktujmy jako zagrożenia, zagrożenia nudą.
UmiejÄ™tność regeneracji wÅ‚asnych zasobów, by „wrastać w Å›wiat szczytów i dolin” jest sztuka nienudzenia siÄ™ z samym sobÄ…. A na to jest miejsce w czasie wolnym, doceniajmy jego rolÄ™.
Oprac.Halina Sikora-Grabowska- pedagog
[1] A. Bańka, Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2002, 303
[2] Za: K. Denek, Pedagogiczne aspekty czasu wolnego
[3] S. Vincenza, Na wysokiej połoninie Tom 1. Prawda starowieku, Sejny 2002
[4] E. Key, Stulecie dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak,2006
[5 K.Denek Pedagogiczne aspekty czasu wolnego, Lider, 2006 nr 6