Wersja wysokokontrastowa
Godziny pracy:
poniedziałek - piątek 7:30-17:00
A A A
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Åšrodzie ÅšlÄ…skiej
  • English
  • Polski
  • Deutsch
11.03.2019 •

Rola czasu wolnego w wychowaniu

Czas wolny osoby dorosÅ‚ej „to okres przerwy miÄ™dzy okresami pracy. Jest ważnym wskaźnikiem jakoÅ›ci życia. Czas wolny można rozumieć jako okreÅ›lony czas, pewnÄ… czynność, nastawienie, albo jako kombinacjÄ™ tych możliwoÅ›ci” [1] . S. Roszczak[2] definiuje czas wolny ucznia jako ten, który pozostaje mu do wÅ‚asnej dyspozycji po zaÅ‚atwieniu wszystkich czynnoÅ›ci zwiÄ…zanych z naukÄ… i uczÄ™szczaniem do szkoÅ‚y oraz po wypeÅ‚nieniu obowiÄ…zków domowych, w którym może on wykonać czynnoÅ›ci wedÅ‚ug swego upodobania, zwiÄ…zane z wypoczynkiem, rozrywka i zaspokojeniem wÅ‚asnych zainteresowaÅ„.

Czas wolny umożliwia budowanie kontaktów, pielÄ™gnowanie ich,  sÅ‚uży wglÄ…dowi w siebie, autorefleksji. Przygotowanie dzieci i mÅ‚odzieży do racjonalnego spÄ™dzania czasu wolnego znalazÅ‚o siÄ™ w koncepcji wychowania i nauczania S. Vincenza[3]. UważaÅ‚ on, że dziecko powinno mieć „czas dla siebie po to, żeby dokonywać refleksji nad swoim wrastaniem w Å›wiat szczytów i dolin”. PiÄ™kna metafora życia, które jest tak wielowymiarowe.

PrzeÅ‚om w dziedzinie organizacji i spÄ™dzania czasu wolnego przez dzieci i mÅ‚odzież dokonaÅ‚a E. Key[4] swÄ… książkÄ… „Stulecie dziecka” wskazujÄ…c dom rodzinny jako instytucjÄ™, na której w gÅ‚ównej mierze spoczywa odpowiedzialność za takÄ… organizacjÄ™ i konsumpcjÄ™ wolnego czasu mÅ‚odego pokolenia, które sÅ‚uży jego wielostronnemu rozwojowi i spoÅ‚eczeÅ„stwu.

Zatem czas wolny to kolejny, obok szkoÅ‚y i pracy, aspekt życia, który zawiera potencjalne wartoÅ›ci poznawcze, ksztaÅ‚cÄ…ce i wychowawcze. Może on stanowić trudnÄ… do przecenienia wartość dla czÅ‚owieka. Niestety, godzimy siÄ™ z niedocenianiem roli czasu wolnego w naszym życiu. Nie przywiÄ…zujemy wagi do tego jak go spÄ™dzić na co dzieÅ„, nie tylko w wakacje. Jak go spÄ™dzić, aby dawaÅ‚ wartoÅ›ci, sprawiaÅ‚ radość, wzmacniaÅ‚ siÅ‚y. Gdy nie ma pomysÅ‚u na czas wolny staje siÄ™ groźnÄ… puÅ‚apkÄ…, gdyż funkcjonuje w naszym życiu jako czas pusty.

RozpatrujÄ…c czas wolny z punktu peÅ‚nionych przez niego funkcji M. Winiarski wyróżnia nastÄ™pujÄ…ce funkcje:

§  kreatywnÄ… – polegajÄ…cÄ… na zaspokajaniu potrzeb samorealizacji jednostki, rozwijaniu zainteresowaÅ„ i aspiracji, umiejÄ™tnoÅ›ci i sprawnoÅ›ci, wykrywaniu i rozwijaniu uzdolnieÅ„ i talentów, zbliżaniu do różnych dziedzin życia spoÅ‚eczeÅ„stwa, ksztaÅ‚towaniu postaw twórczych i predyspozycji do kierowania wÅ‚asnym rozwojem;

§  rekreacyjnÄ… – przejawiajÄ…cÄ… siÄ™ gÅ‚ównie w organizowaniu wypoczynku, zabawy i rozrywki;

§  ksztaÅ‚cÄ…cÄ… – która wyraża siÄ™ w rozwijaniu zainteresowaÅ„ naukÄ… i technikÄ… oraz ksztaÅ‚towaniu postaw naukowo – badawczych dzieci i mÅ‚odzieży;

§  opiekuÅ„czÄ… – wiąże siÄ™ ona z tworzeniem warunków do zaspokajania podstawowych potrzeb dzieci i mÅ‚odzieży, przeciwdziaÅ‚aniem czynnikom zagrażajÄ…cym życiu i zaburzajÄ…cym rozwój, wyrównywaniem braków rozwojowych, kompensowaniem niedomagaÅ„ w funkcjonowaniu rodziny, ukierunkowaniem drogi szkolnej uczniów i przeciwdziaÅ‚aniem negatywnym selekcjom. Funkcja ta wynika z szybkiego tempa przemian spoÅ‚eczno-kulturowych, wystÄ™powania zjawisk patologii spoÅ‚ecznej (zwÅ‚aszcza w wielkich aglomeracjach), dezorganizacji Å›rodowiska rodzinnego, pracy zawodowej obojga rodziców i ich dÅ‚uższego przebywania poza domem, nasilania siÄ™ chorób cywilizacyjnych, niedomagaÅ„ systemu szkolnego;

§  integracyjnÄ… – ukierunkowanÄ… w szczególnoÅ›ci na zbliżanie siÄ™ do siebie dzieci, mÅ‚odzieży i dorosÅ‚ych zamieszkaÅ‚ych w danym osiedlu, dzielnicy, mieÅ›cie, wsi i wiÄ™kszych rejonach terytorialnych oraz nawiÄ…zywaniem wiÄ™zi interpersonalnych w sferze spoÅ‚ecznej i duchowej. Funkcja ta wynika z narastajÄ…cego zjawiska osamotnienia spoÅ‚ecznego i duchowego ludzi, anonimowoÅ›ci życia w Å›rodowisku wielkomiejskim, nasilenia siÄ™ patologii spoÅ‚ecznej;

§  Å›rodowiskowÄ… – obejmujÄ…cÄ… takie zadania, jak: podnoszenie poziomu kultury pedagogicznej spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej, rozbudzanie i wzmacnianie motywacji do podejmowania dziaÅ‚alnoÅ›ci opiekuÅ„czo-wychowawczej i kulturalno-oÅ›wiatowej, inicjowanie wspóÅ‚dziaÅ‚ania placówek i instytucji Å›rodowiskowych zorientowanych na zaspokajanie potrzeb spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej, koordynowanie dziaÅ‚alnoÅ›ci ksztaÅ‚cÄ…cej, opiekuÅ„czo-wychowawczej i kulturalno-oÅ›wiatowej oraz wzbogacanie infrastruktury materialnej wychowania w Å›rodowisku[5].

           

MajÄ…c na uwadze zaprezentowanÄ… wielorakość funkcji, jakie peÅ‚ni czas wolny, uczenie jak go spÄ™dzać  jest integralnÄ… częściÄ… wychowania. Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że czÅ‚owieka od najmÅ‚odszych lat trzeba wychowywać do wÅ‚aÅ›ciwego spÄ™dzania czasu wolnego. Na etapie uczenia zagospodarowywania wolnego czasu, bÄ…dźmy z dzieckiem, uczmy je dostrzegać potencjaÅ‚ w posiadaniu go, nie traktujmy jako zagrożenia, zagrożenia nudÄ….

UmiejÄ™tność regeneracji wÅ‚asnych zasobów, by „wrastać w Å›wiat szczytów i dolin” jest sztuka nienudzenia siÄ™ z samym sobÄ…. A na to jest miejsce w czasie wolnym, doceniajmy jego rolÄ™.

 

 

Oprac.Halina Sikora-Grabowska- pedagog

 

 



[1] A. Bańka, Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2002, 303

[2] Za: K. Denek, Pedagogiczne aspekty czasu wolnego

[3] S. Vincenza, Na wysokiej połoninie Tom 1. Prawda starowieku, Sejny 2002

[4] E. Key, Stulecie dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak,2006

[5 K.Denek Pedagogiczne aspekty czasu wolnego, Lider, 2006 nr 6

 

« powrót
  • e-wsparcie
  • e-konsultacje
  • Facebook
  • PRZYDATNE LINKI
  • MEN
  • KO
  • ORE
  • IBE

Newsletter