Wersja wysokokontrastowa
Godziny pracy:
poniedziałek - piątek 7:30-17:00
A A A
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Środzie Śląskiej
  • English
  • Polski
  • Deutsch
25.03.2020 •
 
 
 

 
 
Specjaliści poradni proponują ćwiczenia do pracy z dziećmi/uczniami:
 
 
  1. Jak pokonać matematyczną ,,zmorę" - czyli kilka słów o rozwiązywaniu zadań tekstowych
  2. Dzisiaj o uczeniu się, o technikach zapamiętywania
  3. Zadanie terapeutyczne - "Nasze potrzeby"
  4. Zadanie terapeutyczne - "To jestem ja"
  5. Materiały edukacyjne online
  6. Zadania terapeutyczne dla całej rodziny
  7. Ćwiczenia rozwijające procesy pamięci
  8. O wirusie, który nosił koronę - opowiadanie o koronawirusie dla dzieci
  9. Ćwiczenia percepcji wzrokowej
  10. Ćwiczenia percepcji słuchowej
  11. Ćwiczenia motoryki małej
  12. Jak wspierać dziecko i jego rodzinę w okresie pandemii i izolacji
  13. Bajka terapeutyczna o koronawirusie ,,Jeżyk Bartek zostaje w domu"
  14. Ćwiczenie - zadbaj o siebie - (zadania terapeutyczne)
  15. Ćwiczenia dla dzieci z dysleksją rozwojową
  16. Ćwiczenia na poprawę koncentracji
  17. Czytanie ze zrozumieniem - ćwiczenia
  18. Ćwiczenia doskonalące pojęcie liczby
 

 

 


 

Jak pokonać matematyczną „zmorę”

– czyli kilka słów o rozwiązywaniu zadań tekstowych

 

Zadania tekstowe bądź tak zwane zadania z treścią, stanowią już od pierwszej klasy nieodłączny element kształcenia matematycznego. Nierzadko sprawiają trudność nie tylko dzieciom, ale również ich rodzicom. Jednak bez rozwiązywania takich zadań nauka matematyki nie istnieje.  Oto kilka wskazówek, które pomogą sprostać temu nie najłatwiejszemu wyzwaniu.

Zadanie tekstowe rozwiązuj według określonego schematu !

  1. Skup się,
  2. Uważnie przeczytaj/wysłuchaj zadanie,
  3. Zapamiętaj je,
  4. Odtwórz zadanie na zasadzie przewijania filmu,
  5. Wyłuskaj istotne informacje,
  6. Napisz rozwiązanie w języku matematycznym,
  7. Oblicz,
  8. Wróć do historyjki,
  9. Odpowiedz na pytanie.

 

  

Początkowe etapy polegają na zaznajomieniu się z zadaniem.

-  uczeń powinien  przeczytać treść zadania (nawet kilka razy),   
- następnie należy wskazać podstawowe elementy zadania: niewiadomą, wielkości dane i stosunki między tymi wielkościami          
- w przypadku zadania, które można rozrysować graficznie, zrobić rysunek i nanieść odpowiednie oznaczenia stosując symbole, wskazać niewiadome oraz dane.

 

 

 

Następnie piszemy działanie w języku matematycznym. Po obliczeniach uczeń dokonuje sprawdzenia wyniku, które go zmusza do wykonywania operacji odwrotnych, tak bardzo potrzebnych w rozwijaniu myślenia.     

W końcowym etapie spogląda na otrzymane rozwiązanie, ponownie rozpatrując i analizując wynik i drogę doń prowadzącą. Zastanawia się, czy można to zadanie rozwiązać prościej lub inaczej. W tym etapie uczeń utwierdza swoją wiedzę i utwierdza swoje zdolności do rozwiązywania zadań.


Umiejętność rozwiązywania zadań jest powiązana w sposób integralny z całokształtem wiedzy matematycznej uczniów i jakiekolwiek braki w wiadomościach, czy to natury pojęciowej, czy w zakresie umiejętności i sprawności rachunkowych, utrudniają a nawet uniemożliwiają rozwiązywanie zadań tekstowych.

Jednak należy pamiętać, że w matematyce jest jak w sporcie, aby osiągać sukcesy w rozwiązywaniu zadań, potrzebny jest systematyczny i intensywny trening.

 

przygotowała:

mgr Bogusława Stramel - pedagog

 

 


 

Dzisiaj o uczeniu się, o technikach zapamiętywania

 

Mój poprzedni wpis Nie jesteś więźniem w swoim domu: Twój dom może być światem licznych możliwości  dotyczył innego spojrzenia na czas, na bliskich, którzy jak sama nazwa wskazuje są teraz blisko Was. Obecnie mamy szansę zdefiniować na nowo wiele pojęć, zdarzeń. Znaleźliśmy się w sytuacji, która do tej pory nigdy nie miała miejsca, mamy szansę poznać swoje ograniczenia,  ale i swoje zasoby. Uczymy się na nowo „starych rzeczy”.

A skoro padło określenie „uczymy się”, to o nauce właśnie chciałam słów kilka.

 Prowadzę dla Was już od wielu lat warsztaty o tym, jak się uczyć. Widzę z jakim zaangażowaniem w nich uczestniczycie, jak odkrywacie swoje możliwości, jak patrzycie inaczej na schematy Waszego uczenia się.  Dla mnie najcenniejsze były w warsztatach Wasze pytania, bo one świadczyły o Waszym zaangażowaniu, dawały mi też wskazówki, na co zwrócić większą uwagę, jak przybliżyć pewne treści. Uczyliśmy się od siebie wzajemnie.

 Bardzo często dopytywaliście się, jak coś zapamiętać, jak połączyć ze sobą nowe treści, które dla Was były  nielogiczne, trudne językowo, które nigdy ( nigdy nie mów nigdyJ) w Waszej ocenie się Wam nie przydadzą.

Wtedy powtarzałam jak mantrę za Jeannette Vos: Im więcej informacji łączysz, tym więcej zapamiętujesz . Tak więc dzisiaj o pamięci, o technikach zapamiętywania, bo to przecież dzięki nim zapisujemy nasz „twardy dysk”, który  u dorosłego człowiek waży niecałe 1300 gram!  

 

Mnemotechnika, bo to o niej dziś, to określenie technik pamięciowych. Jej nazwa pochodzi od greckiego słowa mneme - pamięć. Mnemotechnika, to ogólna nazwa sposobów ułatwiających zapamiętanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji. Warto tworzyć własne skojarzenia i sprawdzać stopień ich zapamiętania. Istnieje wiele technik pamięciowych tzw. mnemotechnik, z których część używana jest przez nas od dawna, intuicyjnie.

 Pomysł jest nową kombinacja starych elementów - cytując Gordona Drydena.

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS)

To technika, która polega na zapamiętaniu dowolnego ciągu informacji z wykorzystaniem siły „żywego” obrazu łączącego kolejne obrazy w odpowiednim porządku.

ŁMS używa się do zapamiętania szeregu informacji, łącząc ze sobą kolejne informacje 1 z 2, 2 z 3, 3 z 4 itd. za pomocą wymyślonych scen, wiążących się ze sobą jak ogniwa łańcucha.

Przykład: masz do zapamiętania 4 słowa: ołówek, niebo, deszcz, chusteczka

·         Wyobraź sobie ołówek (kolor, wielkość, waga, napis itd.) „zobacz”, jak ten ołówek niczym kosmiczna rakieta, startuje i unosi się w powietrze pozostawiając za sobą kłęby dymu i ognia, wydobywające się z „silnika”. Słyszysz ten świst pędu? Obserwuj lot ołówka, który po chwili przecina niebo. Niebo   jest   jasnoniebieskie, pełne kłębiastych   chmur,  przez   które   przebija   się   słońce.   Teraz połącz informację 2 z 3. Gdy ołówek przebił z nieba zaczął padać rzęsisty deszcz, ale zauważasz, że zamiast kropli deszczu z nieba spadają majestatycznie się kołysząc chusteczki (wyobraź sobie ich bezszelestny lot, grę świateł, Twoje zaskoczenie tym, jakie są piękne pod światło) itd.

  • Im więcej szczegółów i detali w stworzonej scenie, tym lepiej zapamiętasz informacje (kolor, wielkość, kształt, waga itd.)
  • Zamknij oczy i przypomnij sobie wszystkie sceny po kolei. Jakie informacje pamiętasz?
  • Pierwsza i ostatnia informacja w scenie musi się wyróżniać! Dzięki temu łatwiej sobie przypomnisz od czego zaczynał się łańcuch i na czym się skończył.

Stosując tę technikę wybieraliście na warsztatach niesłychanie różnorodne słowa, liczby, fakty, a potem byliście cudownie zdziwieni, że udało się je Wam zapamiętać!

Zakładkowa Metoda Zapamiętywania (ZMZ, „Rzymski pokój”)

To nie jest prosta technika, ale warto ją poznać. Pozwala zapamiętywać bardzo długie szeregi informacji w kolejności, używana jest przez rekordzistów w zapamiętywaniu. Jej twórcą byli starożytni Rzymianie. Wyobrażali sobie oni wymyślony dom, pałac i wszystkie pomieszczenia, w ustalonym porządku i „wypełniali” go  meblami, przedmiotami, rzeczami i ozdobami, tworząc w ten sposób system stałych, funkcjonujących w pamięci obrazów, czyli zakładek.

Zakładka pamięci – zapamiętane doskonale krótkie i obrazowe (wyobrażalne) słowo (szereg słów), z którym  to słowem  można będzie w przyszłości łączyć praktycznie   nieskończenie wiele nowych informacji wykorzystując prawo skojarzeń.

  • przypomina wiszące w szafie wieszaki, które się nigdy nie zmieniają, natomiast zmieniają się kolejne zakładane na nie ubrania.
  • wystarczy, że wybierzesz i zapamiętasz stałą listę (w określonej kolejności)   –mebli,   sprzętu, ozdób i innych przedmiotów,   które   są   stałym wyposażeniem Twojego domu.
  • system możesz rozbudowywać w dowolny, nieograniczony sposób.
  • możesz budować zakładki w dzielnicy (poczta, urząd miejski, restauracja, kościół), w całym mieście, w kraju, kontynencie, w galaktyce, we Wszechświecie.
  • metoda wykorzystuje zasadę bliskich skojarzeń – łączy informacje nowe z tymi, które świetnie pamiętasz i które stanowią wyuczoną, zapamiętaną połowę przyszłych obrazów.
  • przyjmij jeden, stały kierunek zwiedzania swojego domu (zamku, pałacu) – uporządkowanie systemu pamięci
  • twórz zakładki z kolejno napotykanych elementów Twojego mieszkania, które leżą, wiszą i stoją. Zapisuj kolejne zakładki, oglądaj je dokładnie, dotykaj, angażuj wszystkie zmysły.
  • po zamknięciu listy usiądź wygodnie, zamknij oczy i zrób sobie wycieczkę po własnym mieszkaniu, ale tym razem w wyobraźni oglądaj swoje zakładki nie patrząc na listę

 Trening poprawia szybkość tworzenia obrazów!

  • stwórz sobie listę wiadomości do zapamiętania – 25-40 wyrazów i połącz je z utworzonymi zakładkami mieszkaniowymi
  • Przykład: masz do zapamiętania słowa – ołówek, lustro, chusteczki, mysz, Polska, kot, roślina.

Wyobraź sobie, że stoisz przed swoim „domem pamięci” podchodzisz do drzwi, ale zamiast klamki jest ołówek, otwierasz drzwi. Po wejściu do środka po lewej stronie zauważasz stare, zakurzone lustro. Poczuj kurz, który unosi się w powietrzu, nie możesz się powstrzymać przed kichnięciem. Przypominasz sobie, że w jednej z szuflad trzymasz chusteczki, którymi możesz przetrzeć zakurzone lustro albo w nią kichnąć ???? . Nagle zauważasz mysz, która ucieka przed kotem wymachującym biało-czerwoną flagą itd….

  • Nie twórz punktów pamięciowych na przedmiotach położonych jeden na drugim lub zbyt blisko siebie.

Zakładki osobiste to taki mini rzymski pokój z naszego ciała.

  • Wyobrażając sobie części naszego  części  ciała,  zapamiętujemy  słowa, zdarzenia „umieszczając je” od góry do dołu lub odwrotnie na kolejnych partiach naszego ciała, przy czym nie zamieniamy kolejności.

To ćwiczenie zawsze bardzo Wam się podobało. Zapamiętywaliście 25 niepowiązanych logicznie  ze sobą słów!

Zakładki obrazowe albo rysunkowy system cyfr

Najczęściej stosuje się od 10 do 20 obrazów.

  • szybka   zamiana  cyfr  i   liczb   na   obrazy   i   odwrotnie
  • polega na przyporządkowaniu do  obrazów liczb w taki sposób, aby obraz w jak największym stopniu kojarzył nam się z liczbą, przez podobieństwo symboliki lub kształtu
  • 0 - opona

1 -  świeca, kij, ołówek, miecz
2 -  łabędź, gęś, kobra
3 -  serce, lecąca mewa
4 -  krzesło, stół
5 -  hak
6 -  słoń, wąż
7 -  siekiera, kosa, flaga
8 -  bałwanek

9 - gwizdek

Zapamiętywanie dat staje się o wiele łatwiejsze, jeżeli przyporządkowujesz im obrazy. Nasz mózg właśnie tak skanuje rzeczywistość: obraz  a nie symbol są pierwotne, pismo wymyślono znaaaaacznie póżniej niż łabędziaJ

I na koniec…ale tylko tego artykułu, bo jest jeszcze wieeeeele innych technik, ale od czegoś trzeba zacząć:

 

Akronimy czyli Skrótowce

Używając skrótów PKP,PZU czy PIN często nie zdajemy sobie sprawy, że stosujemy technikę akronimów – jedną z technik pamięciowych.

Metoda ta polega na wymyśleniu słowa albo wyrażenia, w którym pierwsze litery odnoszą się do zapamiętanych informacji. Załóżmy, że chcesz zapamiętać nazwy trzech największych rzek w Polsce. Są to: Wisła, Odra, Warta. Tworząc akronim, możesz posłużyć się następującym zwrotem: WOW.

 

Merkury                     Moja                          

Wenus                        Wiecznie                   

Ziemia                        Zapracowana                         

Mars                           Mama                         

Jowisz                        Jutro                          

Saturn                         Sama                          

Uran                           Usmaży                      

Neptun                       Nam                           

Pluton                                    Placki                         

 

Nieświadomie zastosowałam tę metodę po raz pierwszy ucząc się podziału mitotycznego komórki jeszcze w liceum! Stworzyłam zdanie pisane zgodnie z regułą akrostychu i to działa do dziś, bo PAMIĘTAM!

 

Profaza           Patrzeć                        

Metafaza        Można           

Anafaza          Ale                 

Telofaza         Trochę           

 

Akronim nie musi być sensowny, ważne, aby utkwił ci w pamięci.

 

W każdym działaniu, które podejmujecie niech Wam towarzyszy zasada MASTER  -MISTRZ, którą pięknie opisał Gordon Dryden i Jeannette Vos w formie akrostychu.

Ta metoda polega na tworzeniu zdań, w których pierwsze litery użytych wyrazów składają się na wyraz do zapamiętania.

 

Myśl o sukcesie.

Absorbuj informacje.

Szukaj znaczenia.

Trenuj pamięć.

Eksponuj wiedzę.

Rozmyślaj o tym, czego się nauczyłeś.

 

I pamiętajcie,  każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Trzymam za Was kciuki.

 

Opracowała : Halina Sikora-Grabowska-pedagog

                        halina.sikora.grabowska@powiat-sredzki.pl

 

 

Pomocna literatura:

·         Dryden G.; Vos J. : Rewolucja w uczeniu. Poznań: Moderski i S-ka, 2000

·         Dudley G.A. : Jak podwoić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji. Łódź: Medium, 2001

·         GLASSER W.: Każdy uczeń może osiągnąć sukces. Łódź : Pracownia Alternatywnego Wychowania,  2005.

·         Brześkiewicz Z.: Superpamięć : jak uczyć się trzy razy szybciej Warszawa : "Comes", 1995

 

 

 


 

 

Zadanie terapeutyczne - "Nasze potrzeby"

 

Dzisiejsze ćwiczenie pozwoli się przyjrzeć naszym potrzebom. Warto wykorzystać je w pracy z nastolatkami. Ćwiczenie to pozwoli zbadać poziom zadowolenia z realizacji potrzeb oraz zastanowić się co można w tym zakresie zmodyfikować. Poniżej znajduje się karta pracy, na której wypisane są obszary ważne w życiu każdego człowieka. Są to zabawa, nauka, odpoczynek, obowiązki, relacje rodzinne, relacje z przyjaciółmi, relacje z innymi ludźmi, zdrowie i emocje. Na karcie znajduje się także puste miejsce, w którym osoba wypełniająca kartę może wpisać to, co według niej powinno się jeszcze tam znaleźć. Następnie, za pomocą 8 punkowej skali, zamalowując trójkąty, dziecko lub dorosły może określić na jakim poziomie znajduje się jego satysfakcja z tej sfery życia (im więcej zamalowanych elementów tym większe zadowolenie). Rozmawiając na ten temat zastanawiamy się dlaczego osoba pracująca z kartą zaznaczyła ten poziom a nie niższy lub wyższy. Następnie mamy możliwość zastanowienia się nad możliwością zmiany w tym obszarze – pomysły na zmianę zapisujemy obok. Ważne w tym zadaniu jest aby dać czas młodemu człowiekowi na zastanowienie się – nie sugerujemy jaka może być interpretacja obszarów oraz jaki może być sposób zmiany w danym obszarze.

 

 

 


 

 

 


 

Zadanie terapeutyczne - "TO JESTEM JA"

 

Zadanie można wykonać samodzielnie lub w towarzystwie rodzeństwa, rodziców. Karta składa się z dwóch elementów - chmurki na środku karty oraz 6 dymków dookoła. W chmurce, na środku dziecko rysuje siebie, swój portret. W dymkach dziecko umieszcza aktualne informacje na swój temat - myśli czy skojarzenia, którymi chcę się podzielić w odpowiedzi na zawarte powyżej słowa (czuję, marzę, chcę, myślę, potrzebuję, mam nadzieję). Forma wykonania zadania jest dowolna – można pisać, rysować, wyklejać. Każda osoba następnie omawia swoją kartę.

Pobierz - karta w jpg.

 

 

 

Przygotowała:
Magdalena Nowicka-Chwastyk psycholog

 


 

Materiały edukacyjne online

 

 

                         

Szanowni Państwo…

…,  myślimy, że zgodzicie się z tezą, że Internet -  to skarbnica różnorodnych  materiałów i zabaw edukacyjnych, ćwiczeń,  inspiracji, działań rozwijających, gier online.

          Zawieszenie zajęć w placówkach oświatowych to spore wyzwanie dla dzieci, uczniów, nauczycieli i rodziców. Materiały edukacyjne zgromadzone na poniższych stronach, serwisach, platformach – umożliwią Wam najbliższy czas wykorzystać innowacyjnie, interesująco, nowocześnie i efektywnie.

 

Zachęcamy do tego, by skorzystać z tych narzędzi i zagospodarować dzieciom chociaż część wolnego czasu na: interaktywne powtórki, utrwalanie wiedzy, zabawy, rozwijanie zainteresowań, ale też  rozwijanie praktycznych umiejętności i sprawności: 

1.    Jedną z ulubionych przez dzieci platform jest ITO – strona, na której znajdziemy przyciągające uwagę i zainteresowanie zadania dla najmłodszych. Są zadania typu puzzle, układanki,  czy np. interaktywne kolorowanki,  dzięki którym dzieci z powodzeniem mogą ćwiczyć koordynację wzrokowo- ruchową.  Nie brakuje ćwiczeń wspomagających proces logicznego myślenia. Dla dzieci, które mają problem z zapamiętaniem literek lub cyfr znajdują się ćwiczenia wspomagające proces uczenia się czytania i liczenia. Nie brakuje także zadań

 dla dzieci z problemami w komunikacji i rozumienia mowy. Dzięki panelowi piktogramy dzieci

mogą zapamiętywać nazwy przedmiotów. 

                                         Strona pod adresem http://www.ito.hg.pl

2.      DYKTANDA ONLINE  -  dla wszystkich uczniów, którzy chcą ćwiczyć i utrwalać ortografię polecamy bezpłatną stronę z dyktandami online. Ćwiczenia  skategoryzowane są według trudności ortograficznych i stopnia trudności. Zatem, z powodzeniem możemy mogą wykorzystywać je zarówno uczniowie młodsi, jak i starsi.

 

Strona pod adresem:  https://dyktanda.online/app/

 

3.      Platforma zaprasza: najmłodszych, starszych i tych całkiem dużych do nauki przez zabawę :
„… przygotowaliśmy dla Ciebie: naukę pisania na klawiaturzesłowne zabawybajki i ćwiczenia z ortografii :) ”. Proponuje: gry edukacyjne dla dzieci, ortografię i język polski online, nauka pisania na klawiaturze, naukę czytania i poprawnego pisania….


Strona pod adresem:   http://pisupisu.pl

 

4.      „Czas dzieci”, to strona, na której znajdziecie rozmaite gry edukacyjne, zabawy, inspiracje, pomysły  dla dzieci, spektakle online, ciekawe artykuły i porady dla dorosłych… A to przykładowe tematy serwisów, artykułów… ze „strony” miasta Wrocławia…

 

 

 

Strona pod adresem:  https://czasdzieci.pl/wroclaw/

 

5.    „miasto Dzieci”, to kolejna atrakcyjna strona, na której zarówno dzieci, jak i rodzice znajdą dla siebie liczne i atrakcyjne propozycje: gry edukacyjne, zabawy, bajki – też te do czytania, zagadki, kolorowanki, pomysły… wydarzenia, inspiracje …

Strona pod adresemhttps://miastodzieci.pl/czytelnia/k/biblioteczka-psychologiczna/

6.      Mamy wiosnę… J „… Przyroda budzi się do życia, a wraz z nią pojawia się mnóstwo inspiracji na kreatywne prace twórcze! Nie przegapcie okazji i zachęćcie dzieci do tworzenia, malowania, wycinania i eksperymentowania! Przed Wami wybrane przeze mnie 25 wiosennych pomysłów! Ciekawi jesteście, co mnie zaciekawiło o tej porze roku?” Tak autorka strony „Mama w domu” zachęca do spotkania na swojej stronie, gdzie czeka na nas znacznie więcej pomysłów i inspiracji do wspólnego tworzenia z naszymi dziećmi…

 

Strona pod adresem:

https://www.mamawdomu.pl/2016/04/25-wiosennych-inspiracji.html

 

7.      Platforma Matzoo oferuje bezpłatne interaktywne ćwiczenia,  zadania matematyczne. Znajdują się na niej ćwiczenia skategoryzowane od klasy 0-8, ale też łamigłówki i wstęp do programowania. Zachęcamy do ich wykorzystywania.

 

Strona pod adresem: https://www.matzoo.pl 

 

8.      Rodzicielskie Inspiracje to portal, na którym znajdziesz  wiele inspiracji: zabawy, gry, eksperymenty i wiele innych pomysłów na miłe i pożyteczne spędzanie wolnego czasu, które zapewnią nie tylko dobrą zabawę, ale również pozytywnie wpłyną na rozwój dziecka.

 

Strona pod adresem: https://rodzicielskieinspiracje.pl

 

9.      Planeta Energii to autorski program edukacyjny Grupy Energa, który powstał z myslą o najmłodszych. Jego celem jest propagowanie wiedzy o energii oraz odpowiedzialnym i bezpiecznym korzystaniu z prądu. W ramach programu dzieci dowiadują się, czym jest prąd i skąd się bierze oraz jakie są źródła energii. Poznają też zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń elektrycznych oraz prawidłowego zachowania się w pobliżu obiektów energetycznych. Uczą się także, jak racjonalnie i przyjaźnie dla środowiska korzystać z energii elektrycznej.  (nauczyciel; uczeń; rodzic). Co też ważne: korzystanie z zasobów oraz rejestracja na platformie są darmowe.

Strona pod adresem:    https://planetaenergii.pl 

10.   Platforma edukacyjna z zadaniami, ćwiczeniami, quizami , sprawdzianami z matematyki dla dzieci na poziomie od przedszkola do klasy VIII SP oraz technikum/liceum. Stanowi też narzędzie edukacyjne pomocne w nauce matematyki…

Strona pod adresem: https://szaloneliczby.pl

 

11.   Innowacyjna  Szkoła to platforma z bardzo przejrzystymi i merytorycznie poprawnymi ćwiczenia i zadaniami dla uczniów klasy 1-3 z: przyrody, języka angielskiego i języka niemieckiego.

Strona pod adresem:  http://innowacja.sfera.lublin.pl/index.html#subjects

 

12.   Interaktywne puzzle mogą być interesującym sposobem na  rozwijanie zainteresowań, poszerzanie słownictwa, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Puzzle, to świetne ćwiczenia  korygujące dysfunkcje  wzrokowe i motoryczne. Są pomocne w ćwiczeniu koncentracji, wydłużania uwagi, syntezy wzrokowo-ruchowej. Mogą  też być pretekstem do poszerzania i rozwijania słownictwa związanego z wigilią, potrawami, symbolami  Wielkanocy i tradycjami. Jak samemu stworzyć takie puzzle, nic trudnego. Na platformie znajduje się bardzo dużo gotowych puzzli, z których można skorzystać -  bez zakładania konta.

Strona pod adresem:  https://www.jigsawplanet.com

 

 

13.   Polska to lubię,  to bardzo pomocna platforma z materiałami on-line, ale także z mnóstwem metodycznie przygotowanych krat pracy. Wszystkie treści dotyczą Polski i patriotyzmu.

Strona pod adresem: http://www.polskatolubie.pl

14.   Znajdziesz tu świetne kursy i gry online, które wprowadzają do nauki kodowania i programowania, a poza tym rozwijają logiczne myślenie. Wszystkie kursy są bez opłat. Rozpocznij naukę podstaw informatyki, korzystając z tych 20-godzinnych kursów dla wszystkich grup wiekowych.

             

 

STRONA ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ

Strona pod adresem: https://studio.code.org/courses

 

15.    Baamboozle” jest to  bezpłatna platforma, na której z powodzeniem stworzycie świetne testy i quizy. Do pytań możemy dodać ilustracje, co nie jest bez znaczenia, bo jak wiemy w nauczaniu wizualizacja treści jest wskazana. Quiz wyświetlamy jest na aktywnej tablicy lub na projektorze. Klasę dzielimy na 2, 3 lub  zespoły. Odczytujemy pytanie, każda grupa odpowiada, a następnie wizualizujemy odpowiedź. Platforma automatycznie przydziela punkty, które wcześniej przy tworzeniu quizu dla uczniów przydzielamy. Quiz generowany jest automatycznie po dodaniu przez nas pytań i plików graficznych, dodatkowo generuje puste losy, ujemne punkty lub przydział bonusów. Na platformie mamy opcję ćwiczeń oraz gry. Oferuje nam mnóstwo gotowych, stworzonych przez innych nauczycieli testów i quizów. (jęz. angielski).

Strona pod adresem: https://www.baamboozle.com  

 

16.   Ta niesamowita strona do nauki słówek, mowy i rozumienia mowy w różnych językach. Z powodzeniem możemy ją wykorzystać także w pracy z małymi dziećmi do usprawniania i poszerzania mowy.  Program ba ba dum z pewnością polubią Wasze dzieci.
To również wspaniałe narzędzie, które możemy wykorzystać na zajęciach rewalidacyjnych, ale też na logopedii. Program daje nam możliwość wyboru wielu gier od wskazania właściwego obrazka, po np. zapisanie wyrazów, dzieci słyszą też głos lektora wymawiającego poszczególne słowa i głoski. Ważnym jest, że dzieci natychmiast otrzymują informację zwrotną czy właściwie wskazały odpowiedź. Aby skorzystać z tych ćwiczeń należy wejść na stronę BA BA DUM. Dodatkowym atutem gry jest to, że możemy założyć konto, które umożliwi nam monitorowanie postępów uczniów/dzieci i analizę statystyk.

 

Strona pod adresem: https://babadum.com/play/?lang=2&game=1

 

17.   Avatary coraz częściej stają się popularnym, edukacyjnym narzędziem, wykorzystywanym przez nauczycieli.Za pomocą tego narzędzia uczniowie mogą tworzyć zabawne, kolorowe postacie - postacie  swoich kolegów, bohaterów literackich  i bajkowych. Mogą zamienić się w twórców awatarów i wykorzystać je podczas wielu zajęć. Polecając tą stronę mamy na uwadze jej przyjazny interfejs i co ważne -  jest za darmo. (w języku angielskim).

Strona pod adresem: https://avatarmaker.com  

 

18.   Jest to platforma z gotowymi interaktywnymi ćwiczeniami, w zasadzie z wszystkich przedmiotów do learningapps. Uczniowie znajdą na niej ćwiczenia typu:   memory, wykreślanki, krzyżówki, milionerzy, grupowanie czy połącz w pary. 

Strona pod adresem:  https://learningapps.org

 

19.  Bardzo pomocne w rozwijaniu logicznego myślenia, orientacji przestrzennej. percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej okażą się ćwiczenia w układaniu tangramu. Można je tworzyć analogowo z wykorzystaniem klocków, ale także interaktywnie.  Aktywne ćwiczenia działają zarówno na interaktywnej tablicy jak i na tablecie. Do wyboru uczniowie mają kilkadziesiąt różnych kształtów do ułożenia kolorowych obrazków, także dzieci przedszkolne  (w języku angielskim).

Strona pod adresem:

https://www.transum.org/software/Tangrams/Template.asp

 

 

20.   Atrakcją interaktywnych podręczników są zawarte w niektórych tematach piosenki, których dziecko może najpierw posłuchać, potem wyłączyć wokalistę i ponucić melodię, a na koniec zaśpiewać samodzielnie do podkładu z linia melodyczną. Dla ułatwienia na bieżąco podświetlany jest właściwy tekst. Poniżej przykładowa lekcja z piosenką na powitanie wiosny -  Spotkania z wiosną….

Strona pod adresem:  https://podrecznikizklasa.pl/podreczniki-interaktywne/

 

21. Platforma edukacyjna Dzwonek.pl – udostępnia  bezpłatnie:  listę materiałów, interaktywnych ćwiczeń i e-podręczników. Jednocześnie informujemy, że lista ta stale się powiększa – zachęcamy do częstego odwiedzania strony!

 

Strona pod adresem:

https://www.learnetic.pl/lista-nieodplatnych-materialow-edukacyjnych-na-platformie- dzwonek-pl-aktualizowane/

 

 

Learnetic SA zachęca wszystkich zainteresowanych nauką na odległość do korzystania z bezpłatnej platformy www.dzwonek.pl   Jednocześnie, wydawca Learnetic  bezpłarnie udostępnia, na czas zamknięcia szkół i poradni spory fragment naszego bestsellera, (płatnego) programu z serii mTalent. Jest to fragment pierwszej części programów multimedialnych wspomagających naukę czytania, ze szczególnym uwzględnieniem metod sylabowych: Czytanie SY-LA-BA-MI cz. I – zestaw multimedialnych ćwiczeń do nauki czytania opartych na zbiorze sylab otwartych mogą Państwo skorzystać z następujących rozdziałów tego programu:

  • Sylaby otwarte z literą D, F, R, L .

Strona pod adresem:  https://www.dzwonek.pl/Learnetic/Czytanie_SYLABAMI_cz_I/next/~structure

 

 

przygotowała:

mgr  Czesława Szponar-Nalewajska

psycholog

 

wykorzystano: strony internetowe;

konsultacje i materiały różnych PPP

(m.in. PPP w Poznaniu, w W-ie, Katowicach itd.)

 


 

Zadania terapeutyczne dla całej rodziny

 

Z uwagi na czas, który spędzamy teraz wspólnie, dziś przedstawiam kilka propozycji zadań do wykonania dla całej rodziny. Zadania te sprawią, że lepiej poznacie siebie, swoich bliskich oraz pozytywnie wpłyną na relacje między Wami.

 

1.      Zagrajcie wspólnie w grę planszową – jeśli chcecie możecie stworzyć grę samodzielnie. Porozmawiajcie o tym co to znaczy być dobrym graczem oraz o tym jak się czuje osoba wygrana i przegrana.

2.      Zastanówcie się nad tym, za co jesteście wdzięczni sobie nawzajem – zapiszcie imiona członków swojej rodziny oraz rzecz za którą jesteście tej osobie wdzięczni. Spróbujcie przeczytać, powiedzieć sobie o tych rzeczach: „Dziękuję, że…” Nie zapomnijcie tutaj o sobie – każdy niech powie za co jest wdzięczny także sobie. Czy to było trudne czy łatwe zadanie? Porozmawiajcie o tym.

3.      Stwórzcie swoją domową skrzynkę, pudełko, worek dobrego humoru. Za każdym razem, gdy wydarzy się coś dobrego, miłego, pozytywnego Tobie lub twoim bliskim zapiszcie to na kartce i wrzućcie do pudełka. Pamiętajcie! Drobne rzeczy też mogą cieszyć! Możecie do tego wracać, gdy będziecie mieć gorszy czas.

4.      Niech każda osoba w rodzinie zapisze na karteczce swoje największe marzenie (tak żeby pozostali nie widzieli). Następnie wymieszajcie kartki z marzeniami i czytajcie je po kolei próbując zgadnąć czyje jest to marzenie. Opowiadajcie sobie o swoich marzeniach.

5.      Pobawcie się w „emocjonalne kalambury”. Zapiszcie na karteczkach nazwy emocji, samopoczucia. Każda osoba losuje emocję, którą musi pokazać za pomocą mimiki, gestów. Pozostali członkowie rodziny zgadują o jaką emocję chodzi oraz opowiadają sytuację, w której dana emocja może się pojawić.

6.      „Rodzinny Detektyw”. Zadaniem detektywa jest zapisanie cech wspólnych i różnic pomiędzy nim  a pozostałymi członkami rodziny. Zaproś do zabawy rodziców i rodzeństwo. Następnie podzielcie się swoimi pomysłami. Czy jakieś cechy i różnice się powtórzyły?

7.      Stwórzcie drzewo genealogiczne swojej rodziny. Na dużym arkuszu papieru narysujcie, wklejcie zdjęcia, zaznaczcie członków swojej wielopokoleniowej rodziny. Zaznaczcie daty urodzin oraz inne ważne informacje. Doskonałym źródłem wiedzy o rodzinie są dziadkowie, z którymi możecie porozmawiać za pośrednictwem telefonu lub innych komunikatorów. Zróbcie zdjęcie swojego drzewa rodzinnego i wyślijcie do bliskich Wam osób.

 

 

 

Przygotowała:

Magdalena Nowicka-Chwastyk psycholog

 

 

 


 

 

 

Ćwiczenia rozwijające procesy pamięci

 

Psycholog naszej poradni p. Barbara Czuchta zachęca do wykonania z dziecmi przygotowanych przez nią ćwiczeń wspomagających rozwijanie pamięci u dzieci.

 

 

 

Karty pracy do pobrania w pdf.

 

 

 


 

 

O wirusie, który nosił koronę - opowiadanie o koronawirusie dla dzieci

 

 

Nie tak dawno temu, w odległym, a jednocześnie bardzo bliskim nam królestwie, które można zaobserwować wyłącznie pod mikroskopem, mieszkało sobie mnóstwo złych rodzin wirusów. Niektóre z nich wyglądały jak poskręcane robaczki albo bryłki z wypustkami, inne jak śmieszne, pstrokate pałeczki, a jeszcze kolejne przypominały pająki z geometrycznymi głowami. Zadaniem każdej rodziny było wywołać chorobę u ludzi, roślin lub zwierząt, im okropniejszą i złośliwszą tym lepiej. Można powiedzieć, że wszystkie wirusy wręcz ścigały się ze sobą, która rodzina sprawi, że pochoruje się więcej żywych organizmów. 

  

- Haa! Ja sprawiłem, że myszy leciała dzisiaj krew z nosa! - chwalił się jeden.

  

- A ja, że Staś wymiotował i wymiotował, a potem bolała go głowa i brzuch! - przerwał mu kolejny.

  

- Przeze mnie uschły wszystkie kwiatki w ogrodzie! 

  

- To jeszcze nic! Ja wywołałem wysypkę na całym ciele Kasi - zaśmiał się czwarty z wirusów.

  

I tak na wyrządzaniu krzywdy i chorób mijały wirusom całe dni. 

  

W końcu, rodziny wirusów zaczęły się nudzić. Pryszcze, bóle mięśni, katar, grypa... Wszystko to już przecież było! Przechwałki wirusów przestały im sprawiać jakąkolwiek przyjemność. Zwołały więc w swoim królestwie wielkie zebranie, na którym postanowiły stworzyć najgorszego wirusa na świecie, żeby każdy bał się go tak, jak jeszcze żadnego innego przed nim. 

  

Wzięły ogromny kocioł i wsypały do niego całe mnóstwo złych składników. Wymieszały wszystko, trochę podgrzały i czekały. Po jakimś czasie z kotła wyszedł najbrzydszy wirus, jakiego kiedykolwiek widziały - cały szary i oślizgły, z czerwonymi gąbeczkami, obsypany pomarańczowymi wypryskami. Wszystkie wirusy były z siebie bardzo zadowolone - przed tak brzydkim wirusem, każdy na pewno będzie czuł strach! 

  

Wirus szybko podporządkował sobie pozostałe rodziny; był tak zły i bezwzględny, że nawet kazał sobie zrobić złotą koronę i zbroję, której nikt nie zdoła pokonać. Wkrótce po ich otrzymaniu, opuścił królestwo wirusów i ruszył w świat. Atakowanie śmiesznych, zielonych roślin wydało mu się niepotrzebne, więc zaczął szukać zwierząt. Najpierw na swej drodze spotkał małego nietoperza. Dotknął go i sprawił, że nietoperz zaczął mocno kaszleć i wcale nie mógł latać. Następnie zainfekował całą jego rodzinę, która musiała spędzić długie tygodnie w jaskini.

  

Koronawirusowi to nie wystarczyło. Pragnął sławy i uznania w królestwie wirusów, a tego na pewno nie osiągnąłby kończąc na nietoperzach. Zdarzyło się, że pewnego razu do jaskini nietoperzy, wszedł człowiek. Wirus dostrzegł swoją szansę! O tak, choroby ludzi wirusy lubiły najbardziej i były z nich najbardziej znane! Nietoperz akurat kichnął na człowieka i wirus wystrzelił jak z procy. Człowiek na szczęście wcale nie mył rąk, więc koronawirus szybko dostał się najpierw do jego nosa, a następnie pokonał drogę do płuc. Trochę w nich pobuszował, żeby zobaczyć z czym ma do czynienia, a następnie zaczął wywoływać gorączkę, bóle całego ciała człowieka, duszący kaszel i osłabienie. Człowiek zaraził innych ludzi, którzy podobnie jak on kaszleli i kichali bez zasłaniania twarzy i bardzo rzadko się myli. W królestwie wirusów zapanowały czyste szaleństwo i radość - chorych było coraz więcej, a koronawirus rozhulał się w najlepsze; jego sława była tak wielka, że zaczęto nawet pisać o nim w ludzkich gazetach!

  

Tymczasem w świecie ludzi sytuacja nie przedstawiała się już tak kolorowo. Wszyscy zaczęli masowo zapadać na chorobę wywołaną przez koronowirusa. Szpitale były przepełnione, sygnał karetek non stop rozbrzmiewał na ulicach a lekarze, którzy mieli ręce pełne roboty, opadali powoli z sił. Ludzie nie wiedzieli jak sobie z nim poradzić, aż do czasu, kiedy najmądrzejsi z nich - naukowcy, zauważyli, że koronawirus bardzo nie lubi zwykłego mydła. Ten, kto często mył ręce, praktycznie wcale nie chorował. Pomocne okazywało się również zakrywanie buzi łokciem podczas kaszlu, dzięki czemu wirus nie mógł przedostawać się do innych osób. Niektórzy ludzie wcale jednak nie słuchali naukowców. Chodzili do sklepów, restauracji, organizowali imprezy, a kaszleli i kichali przy tym aż miło! A koronawirus tylko na to czekał. 

  

Najbardziej chorowali ludzie już na coś chorzy albo starsi - babcie i dziadkowie. Mieli bardzo dużo problemów, żeby wyleczyć się z choroby wywołanej przez koronawirusa. Świat ludzi pogrążał się w coraz większym chaosie, a wirus triumfował. Wtedy właśnie ludzie postanowili, że za wszelką cenę muszą znaleźć sposób, żeby go pokonać i uniemożliwić mu chodzenie od człowieka do człowieka. Postanowili więc... schować się przed nim we własnych domach! Wirus bardzo nie lubił domów ludzi. Dużo w nich było ohydnie pachnącego mydła, z każdego kąta patrzyły na niego groźnie wyglądające miotły, ścierki i mopy. Koronawirus był przecież wirusem światowym, królem wirusów! - kochał chodzić po galeriach handlowych, autobusach, pociągach, samolotach, uwielbiał latać na skrzydłach kaszlu. Aż tu nagle, kiedy skończył z jednym człowiekiem i rozglądał się za kolejnym na ulicy miasta, okazało się... że nikogo nie ma w pobliżu. Jeszcze przez jakiś czas chodził i szukał, przemieszczał się od jednego przystanku autobusowego do tramwajowego, pohuśtał się trochę na placu zabaw przy szkole, ale żaden człowiek się nie pojawił. W końcu wyszło słońce, popadał deszcz, spadł pierwszy śnieg, a koronawirus, nie mogąc chwalić się już przed innymi wirusami chorobami, które wywołał, zawstydzony i pokonany schował się gdzieś bardzo głęboko i prawie zniknął. 

  

przygotowała:
mgr Barbara Gajewska
psycholog
 

wykorzystano stronę:

www.dzieckiembadz.pl

 

 

 


 

Ćwiczenia percepcji wzrokowej: