Wersja wysokokontrastowa
Godziny pracy:
poniedziałek - piątek 7:30-17:00
A A A
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Åšrodzie ÅšlÄ…skiej
  • English
  • Polski
  • Deutsch
20.04.2016 •

 

Informator o zawodach szkolnictwa branżowego

Okładka publikacji składa się z dużego napisu Informator o zawodach szkolnictwa branżowego w kolorze zielonym. Poniżej tytułu znajduje się napis Warszawa 2020. W dolnym prawym rogu umiejscowiona jest grafika czerwonej truskawki, obok logo projektu Eurodoradztwo Polska. Na dole znajdują się loga projektu Erasmus plus, Eurodoradztwo Polska, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji. Pod logo jest informacja, że publikacja została sfinansowana z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus plus.

 

MiÅ‚o nam poinformować, że Informator o zawodach szkolnictwa branżowego jest już gotowy. Informator powstaÅ‚ w ramach projektu Euroguidance Poland/ Eurodoradztwo Polska finansowanego z programu Erasmus+.

Informator zawiera szczegóÅ‚owy opis 219 zawodów, podzielonych na 32 branże. Adresatami publikacji sÄ… uczniowie szkóÅ‚ podstawowych, ponadpodstawowych, ale także osoby dorosÅ‚e.

Informator zostaÅ‚ przygotowany w formie elektronicznej i znajduje siÄ™ pod poniższym linkiem.

 

Informator o zawodach szkolnictwa branżowego

 

 

Walidacja kompetencji

 

Walidacja kompetencji to rozwiÄ…zanie systemowe, umożliwiajÄ…ce formalne potwierdzenie posiadanych kompetencji zawodowych zdobytych w drodze edukacji pozaszkolnej.

 

Walidacja jest procesem sprawdzenia czy speÅ‚niasz wymagania wskazane w opisie kwalifikacji efektów uczenia siÄ™, czyli tego co musisz wiedzieć i umieć, aby uzyskać kwalifikacje. Podczas przeprowadzania walidacji trzeba udowodnić ekspertom, że posiada siÄ™ niezbÄ™dnÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebne do uzyskania certyfikatu.

Przebieg procedury zakÅ‚ada, że nie ma znaczenia w jaki sposób zdobyÅ‚eÅ› konkretne kompetencje, liczy siÄ™ tylko to, że je posiadasz i potrafisz to udowodnić.

 

 


 

 

Podczas walidacji można zweryfikować kompetencje nabyte zarówno w szkole jak i na kursach, szkoleniach oraz te nabyte indywidualnie np. umiejÄ™tność programowania wyksztaÅ‚cona w ramach realizacji swojej pasji. Certyfikat potwierdzajÄ…cy kwalifikacje w zawodzie zwiÄ™kszy Twoje szanse na znalezienie zatrudnienia wÅ›ród przedsiÄ™biorstw poszukujÄ…cych wykwalifikowanych pracowników. 

 

Proces walidacji zazwyczaj skÅ‚ada siÄ™ z trzech etapów:

·       

         Identyfikowania, podczas którego okreÅ›la siÄ™ wstÄ™pnÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci osoby chcÄ…cej uzyskać kwalifikacje w zawodzie.

Określając swoje efekty uczenia się (czyli wiedzę, umiejętności, kompetencje społeczne), zobaczysz całą gamę swoich możliwości, lepiej się w nich zorientujesz, a także odkryjesz to, co dotąd nie było wyraźnie widoczne.

·    Dokumentowania, polegajÄ…cego na zbieraniu dowodów potwierdzajÄ…cych umiejÄ™tnoÅ›ci w tym to, czym przede wszystkim możesz siÄ™ pochwalić oraz wiedzÄ™. W portfolio możesz Å‚atwo porzÄ…dkować caÅ‚y zebrany materiaÅ‚ np. dokumentów, fotografii.

·     Weryfikacja, polega na okreÅ›leniu przez asesora lub grupÄ™ asesorów czy zostaÅ‚y uzyskane wszystkie wymagania potrzebne potwierdzenia kwalifikacji. Na tym etapie jest podejmowana ostateczna decyzja o przyznaniu certyfikatu.

 

To jak dokładnie będzie wyglądał przebieg walidacji zależy od konkretnej kwalifikacji rynkowej. Część wymagań zawarta jest już w opisie kwalifikacji i można je znaleźć w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK).

Jednak dokÅ‚adny przebieg walidacji planowany jest przez organizujÄ…cÄ… jÄ… InstytucjÄ™ CertyfikujÄ…cÄ… (IC) i prezentowany jest na jej stronie internetowej. 

 

Polecam obejrzeć krótki film pt. „PrzyszÅ‚ość walidacji jest bliżej, niż myÅ›lisz”. Czyli co wspólnego ma wynalazek Aleksandra Grahama Bella z walidacjÄ… kompetencji na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=pAnwEJo5ROI

 

Więcej informacji dla zainteresowanych walidacją kompetencji na stronach:

www.kwalifikacje.edu.pl/metody

www.walidacja.ibe.edu.pl/metody

 

 

Na podstawie ww. materiaÅ‚ów opracowaÅ‚a mgr Elżbieta Kazior – pedagog PPP

 

 Kompetencje pracowników przyszÅ‚oÅ›ci

 Przedstawiona poniżej lista pożądanych kompetencji pracowniczych jest  wyzwaniem dla systemu oÅ›wiaty. Z perspektywy rynku pracy u absolwentów systemu edukacji dostrzega siÄ™ niestety luki kompetencyjne.

1. Zdolność do odnajdywania sensu (sense-making) – w miarÄ™ postÄ™powania robotyzacji i automatyzacji umiejÄ™tnoÅ›ci techniczne zwiÄ…zane z obsÅ‚ugÄ… maszyn, w tym także programowaniem, bÄ™dÄ… stawać siÄ™ zbÄ™dne. Potrzebne bÄ™dÄ…: zdolność do krytycznego myÅ›lenia i tworzenia sensu. W perspektywie 15–20 lat, warto inwestować swój czas w samorozwój w obszarze filozofii, etyki, socjologii, historii (przy jednoczesnym zachowaniu zdolnoÅ›ci do m.in. logicznego myÅ›lenia i krytycznego myÅ›lenia, które to umiejÄ™tnoÅ›ci rozwija siÄ™, uczÄ…c siÄ™ przedmiotów Å›cisÅ‚ych).

 

2. Kompetencje spoÅ‚eczne – praca zespoÅ‚owa, umiejÄ™tność rozwiÄ…zywania konfliktów, komunikacja interpersonalna, kompetencje miÄ™dzykulturowe.

 

3. Zdolność adaptacji i elastyczność – znikajÄ… zawody wymagajÄ…ce Å›rednich umiejÄ™tnoÅ›ci, ponieważ zostajÄ… one wyparte przez automatyzacjÄ™ (np. w bankowoÅ›ci) lub przez offshoring (przenoszenie procesów w firmie poza jej siedzibÄ™). JednoczeÅ›nie roÅ›nie liczba miejsc pracy wymagajÄ…cych bardzo niskich kwalifikacji, np. w zwiÄ…zku z rosnÄ…cym na Å›wiecie ruchem lotniczym potrzeba coraz wiÄ™cej pracowników obsÅ‚ugi lotnisk, ale także zawodów wymagajÄ…cych bardzo wysokich kwalifikacji. W tej drugiej grupie zawodów szczególnie liczy siÄ™ zdolność adaptacji do nowych warunków.

 

4. UmiejÄ™tność myÅ›lenia komputacyjnego –komputery pozwalajÄ… odciążyć ludzi od zadaÅ„ obliczeniowych, ale w obliczu olbrzymiej liczby danych, jakie nas otaczajÄ…, zdolność do wykonywania wszystkich szacunkowych operacji matematycznych staje siÄ™ bardzo ważna.

 

5. Kompetencje medialne – umiejÄ™tność korzystania z nowych mediów stanie siÄ™ niedÅ‚ugo bardzo ważna, ponieważ tradycyjne media, takie jak radio czy telewizja, przestanÄ… być monopolistami.

 

6. MiÄ™dzydyscyplinarność – wielu wspóÅ‚czesnych problemów, nie można rozwiÄ…zać przy pomocy wiedzy z zakresu wyłącznie jednej dyscypliny naukowej. Dla pracowników firm zajmujÄ…cych siÄ™ analizÄ… trendów rynkowych oraz pracowników centrów badawczo-rozwojowych oznacza to, że bÄ™dÄ… musieli poruszać siÄ™ „w poprzek” dyscyplin.

 

7. Zdolność do projektowania (design mindset) – z wielu badaÅ„ wynika, że sposób, w jaki zaprojektujemy nasze otoczenie, ma wpÅ‚yw na to, jak postrzegamy Å›wiat oraz jak siÄ™ zachowujemy (Eberhard i Patoine, 2011). Zdolność do radzenia sobie z przeÅ‚adowaniem kognitywnym dotyczy umiejÄ™tnoÅ›ci filtrowania i ignorowania pewnych informacji.

 

8. UmiejÄ™tność wspóÅ‚pracy w zespoÅ‚ach wirtualnych – coraz wiÄ™cej zadaÅ„, które wykonujemy, wymaga wspóÅ‚pracy osób znajdujÄ…cych siÄ™ w dużej odlegÅ‚oÅ›ci od nas. W ten sposób powstajÄ… wirtualne zespoÅ‚y.

 

ŹródÅ‚o: Jan Fazlagić – „Kompendium wiedzy na temat opracowania programów nauczania i scenariuszy zajęć oraz lekcji wspierajÄ…cych proces ksztaÅ‚cenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych niezbÄ™dnych do poruszania siÄ™ na rynku pracy””; OÅ›rodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2020

 Mapa Karier

Polecamy projekt fundacji Katalyst Education  w zwiÄ…zku z „gorÄ…cym” czasem podejmowania przez ósmoklasistów oraz maturzystów wyboru kolejnej Å›cieżki ksztaÅ‚cenia, swojej drogi zawodowej. Strona internetowa: https://mapakarier.org/paths

Mapa Karier jest interaktywnym i darmowym narzÄ™dziem doradztwa zawodowego w szkole. PowstaÅ‚a po to, by w atrakcyjny sposób poszerzać wiedzÄ™ dzieci i mÅ‚odzieży o rynku pracy i Å›wiecie zawodów.

 

Mapa Karier dostÄ™pna jest w dwóch wersjach:

·       Miasto Zawodów

    wedÅ‚ug autorów jest przeznaczone raczej dla dzieci. Jest to interaktywna mapa z różnymi zakÅ‚adami pracy. Po naciÅ›niÄ™ciu kursorem na budynek pojawia siÄ™ nazwa danego zakÅ‚adu pracy oraz nazwy przedstawicieli zawodów tam zatrudnionych. NastÄ™pnie po wybraniu przez dziecko interesujÄ…cego go zawodu (naciÅ›niÄ™ciu kursorem na nazwÄ™) pojawia siÄ™ peÅ‚ny opis zawodu, wymagania, Å›cieżki ksztaÅ‚cenia.    

·        Åšcieżki Kariery

 dla mÅ‚odzieży i dorosÅ‚ych. To baza kilkuset zawodów zawierajÄ…ca peÅ‚ny opis zawodów, specyfikÄ™ pracy, istotne wymagania i umiejÄ™tnoÅ›ci dla danego zawodu, przykÅ‚adowÄ… Å›cieżkÄ™ edukacyjnÄ… oraz zapotrzebowanie  rynku pracy oraz Å›rednie zarobki. 

 

Mapę Karier mogą wykorzystać

 

1.    nauczyciele:  

 

·       na lekcjach 

·       na zajÄ™ciach pozalekcyjnych

·       podczas rozmów indywidualnych

PomysÅ‚y na lekcje znajdujÄ… siÄ™ w dziale PomysÅ‚y na lekcje oraz w webinarach na kanale YouTube

.

2.    rodzice przygotowujÄ…cy swoje dziecko do wyboru przyszÅ‚ego zawodu.

 

 

 

Publikacje przydatne w pracy doradcy zawodowo-eduakcyjnego:
 
 
        - https://mapakarier.org/paths
 
 
 

 
 
 
 
  • e-wsparcie
  • e-konsultacje
  • Facebook
  • PRZYDATNE LINKI
  • MEN
  • KO
  • ORE
  • IBE

Newsletter