Informator o zawodach szkolnictwa branżowego

Miło nam poinformować, że Informator o zawodach szkolnictwa branżowego jest już gotowy. Informator powstał w ramach projektu Euroguidance Poland/ Eurodoradztwo Polska finansowanego z programu Erasmus+.
Informator zawiera szczegóÅ‚owy opis 219 zawodów, podzielonych na 32 branże. Adresatami publikacji sÄ… uczniowie szkóÅ‚ podstawowych, ponadpodstawowych, ale także osoby dorosÅ‚e.
Informator został przygotowany w formie elektronicznej i znajduje się pod poniższym linkiem.
Walidacja kompetencji
Walidacja kompetencji to rozwiązanie systemowe, umożliwiające formalne potwierdzenie posiadanych kompetencji zawodowych zdobytych w drodze edukacji pozaszkolnej.
Walidacja jest procesem sprawdzenia czy speÅ‚niasz wymagania wskazane w opisie kwalifikacji efektów uczenia siÄ™, czyli tego co musisz wiedzieć i umieć, aby uzyskać kwalifikacje. Podczas przeprowadzania walidacji trzeba udowodnić ekspertom, że posiada siÄ™ niezbÄ™dnÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebne do uzyskania certyfikatu.
Przebieg procedury zakÅ‚ada, że nie ma znaczenia w jaki sposób zdobyÅ‚eÅ› konkretne kompetencje, liczy siÄ™ tylko to, że je posiadasz i potrafisz to udowodnić.
Podczas walidacji można zweryfikować kompetencje nabyte zarówno w szkole jak i na kursach, szkoleniach oraz te nabyte indywidualnie np. umiejÄ™tność programowania wyksztaÅ‚cona w ramach realizacji swojej pasji. Certyfikat potwierdzajÄ…cy kwalifikacje w zawodzie zwiÄ™kszy Twoje szanse na znalezienie zatrudnienia wÅ›ród przedsiÄ™biorstw poszukujÄ…cych wykwalifikowanych pracowników.
Proces walidacji zazwyczaj skÅ‚ada siÄ™ z trzech etapów:
·
Identyfikowania, podczas którego okreÅ›la siÄ™ wstÄ™pnÄ… wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci osoby chcÄ…cej uzyskać kwalifikacje w zawodzie.
Określając swoje efekty uczenia się (czyli wiedzę, umiejętności, kompetencje społeczne), zobaczysz całą gamę swoich możliwości, lepiej się w nich zorientujesz, a także odkryjesz to, co dotąd nie było wyraźnie widoczne.
· Dokumentowania, polegajÄ…cego na zbieraniu dowodów potwierdzajÄ…cych umiejÄ™tnoÅ›ci w tym to, czym przede wszystkim możesz siÄ™ pochwalić oraz wiedzÄ™. W portfolio możesz Å‚atwo porzÄ…dkować caÅ‚y zebrany materiaÅ‚ np. dokumentów, fotografii.
· Weryfikacja, polega na okreÅ›leniu przez asesora lub grupÄ™ asesorów czy zostaÅ‚y uzyskane wszystkie wymagania potrzebne potwierdzenia kwalifikacji. Na tym etapie jest podejmowana ostateczna decyzja o przyznaniu certyfikatu.
To jak dokładnie będzie wyglądał przebieg walidacji zależy od konkretnej kwalifikacji rynkowej. Część wymagań zawarta jest już w opisie kwalifikacji i można je znaleźć w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK).
Jednak dokładny przebieg walidacji planowany jest przez organizującą ją Instytucję Certyfikującą (IC) i prezentowany jest na jej stronie internetowej.
Polecam obejrzeć krótki film pt. „PrzyszÅ‚ość walidacji jest bliżej, niż myÅ›lisz”. Czyli co wspólnego ma wynalazek Aleksandra Grahama Bella z walidacjÄ… kompetencji na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=pAnwEJo5ROI
Więcej informacji dla zainteresowanych walidacją kompetencji na stronach:
www.kwalifikacje.edu.pl/metody
www.walidacja.ibe.edu.pl/metody
Na podstawie ww. materiaÅ‚ów opracowaÅ‚a mgr Elżbieta Kazior – pedagog PPP
Kompetencje pracowników przyszÅ‚oÅ›ci
Przedstawiona poniżej lista pożądanych kompetencji pracowniczych jest wyzwaniem dla systemu oÅ›wiaty. Z perspektywy rynku pracy u absolwentów systemu edukacji dostrzega siÄ™ niestety luki kompetencyjne.
1. Zdolność do odnajdywania sensu (sense-making) – w miarÄ™ postÄ™powania robotyzacji i automatyzacji umiejÄ™tnoÅ›ci techniczne zwiÄ…zane z obsÅ‚ugÄ… maszyn, w tym także programowaniem, bÄ™dÄ… stawać siÄ™ zbÄ™dne. Potrzebne bÄ™dÄ…: zdolność do krytycznego myÅ›lenia i tworzenia sensu. W perspektywie 15–20 lat, warto inwestować swój czas w samorozwój w obszarze filozofii, etyki, socjologii, historii (przy jednoczesnym zachowaniu zdolnoÅ›ci do m.in. logicznego myÅ›lenia i krytycznego myÅ›lenia, które to umiejÄ™tnoÅ›ci rozwija siÄ™, uczÄ…c siÄ™ przedmiotów Å›cisÅ‚ych).
2. Kompetencje spoÅ‚eczne – praca zespoÅ‚owa, umiejÄ™tność rozwiÄ…zywania konfliktów, komunikacja interpersonalna, kompetencje miÄ™dzykulturowe.
3. Zdolność adaptacji i elastyczność – znikajÄ… zawody wymagajÄ…ce Å›rednich umiejÄ™tnoÅ›ci, ponieważ zostajÄ… one wyparte przez automatyzacjÄ™ (np. w bankowoÅ›ci) lub przez offshoring (przenoszenie procesów w firmie poza jej siedzibÄ™). JednoczeÅ›nie roÅ›nie liczba miejsc pracy wymagajÄ…cych bardzo niskich kwalifikacji, np. w zwiÄ…zku z rosnÄ…cym na Å›wiecie ruchem lotniczym potrzeba coraz wiÄ™cej pracowników obsÅ‚ugi lotnisk, ale także zawodów wymagajÄ…cych bardzo wysokich kwalifikacji. W tej drugiej grupie zawodów szczególnie liczy siÄ™ zdolność adaptacji do nowych warunków.
4. UmiejÄ™tność myÅ›lenia komputacyjnego –komputery pozwalajÄ… odciążyć ludzi od zadaÅ„ obliczeniowych, ale w obliczu olbrzymiej liczby danych, jakie nas otaczajÄ…, zdolność do wykonywania wszystkich szacunkowych operacji matematycznych staje siÄ™ bardzo ważna.
5. Kompetencje medialne – umiejÄ™tność korzystania z nowych mediów stanie siÄ™ niedÅ‚ugo bardzo ważna, ponieważ tradycyjne media, takie jak radio czy telewizja, przestanÄ… być monopolistami.
6. MiÄ™dzydyscyplinarność – wielu wspóÅ‚czesnych problemów, nie można rozwiÄ…zać przy pomocy wiedzy z zakresu wyłącznie jednej dyscypliny naukowej. Dla pracowników firm zajmujÄ…cych siÄ™ analizÄ… trendów rynkowych oraz pracowników centrów badawczo-rozwojowych oznacza to, że bÄ™dÄ… musieli poruszać siÄ™ „w poprzek” dyscyplin.
7. Zdolność do projektowania (design mindset) – z wielu badaÅ„ wynika, że sposób, w jaki zaprojektujemy nasze otoczenie, ma wpÅ‚yw na to, jak postrzegamy Å›wiat oraz jak siÄ™ zachowujemy (Eberhard i Patoine, 2011). Zdolność do radzenia sobie z przeÅ‚adowaniem kognitywnym dotyczy umiejÄ™tnoÅ›ci filtrowania i ignorowania pewnych informacji.
8. UmiejÄ™tność wspóÅ‚pracy w zespoÅ‚ach wirtualnych – coraz wiÄ™cej zadaÅ„, które wykonujemy, wymaga wspóÅ‚pracy osób znajdujÄ…cych siÄ™ w dużej odlegÅ‚oÅ›ci od nas. W ten sposób powstajÄ… wirtualne zespoÅ‚y.
ŹródÅ‚o: Jan Fazlagić – „Kompendium wiedzy na temat opracowania programów nauczania i scenariuszy zajęć oraz lekcji wspierajÄ…cych proces ksztaÅ‚cenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych niezbÄ™dnych do poruszania siÄ™ na rynku pracy””; OÅ›rodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2020
Mapa Karier
Polecamy projekt fundacji Katalyst Education w zwiÄ…zku z „gorÄ…cym” czasem podejmowania przez ósmoklasistów oraz maturzystów wyboru kolejnej Å›cieżki ksztaÅ‚cenia, swojej drogi zawodowej. Strona internetowa: https://mapakarier.org/paths
Mapa Karier jest interaktywnym i darmowym narzÄ™dziem doradztwa zawodowego w szkole. PowstaÅ‚a po to, by w atrakcyjny sposób poszerzać wiedzÄ™ dzieci i mÅ‚odzieży o rynku pracy i Å›wiecie zawodów.
Mapa Karier dostÄ™pna jest w dwóch wersjach:
wedÅ‚ug autorów jest przeznaczone raczej dla dzieci. Jest to interaktywna mapa z różnymi zakÅ‚adami pracy. Po naciÅ›niÄ™ciu kursorem na budynek pojawia siÄ™ nazwa danego zakÅ‚adu pracy oraz nazwy przedstawicieli zawodów tam zatrudnionych. NastÄ™pnie po wybraniu przez dziecko interesujÄ…cego go zawodu (naciÅ›niÄ™ciu kursorem na nazwÄ™) pojawia siÄ™ peÅ‚ny opis zawodu, wymagania, Å›cieżki ksztaÅ‚cenia.
dla mÅ‚odzieży i dorosÅ‚ych. To baza kilkuset zawodów zawierajÄ…ca peÅ‚ny opis zawodów, specyfikÄ™ pracy, istotne wymagania i umiejÄ™tnoÅ›ci dla danego zawodu, przykÅ‚adowÄ… Å›cieżkÄ™ edukacyjnÄ… oraz zapotrzebowanie rynku pracy oraz Å›rednie zarobki.
Mapę Karier mogą wykorzystać
1. nauczyciele:
· na lekcjach
· na zajÄ™ciach pozalekcyjnych
· podczas rozmów indywidualnych
Pomysły na lekcje znajdują się w dziale Pomysły na lekcje oraz w webinarach na kanale YouTube
.
2. rodzice przygotowujący swoje dziecko do wyboru przyszłego zawodu.
- ABC Poradnictwa zawodowego w szkole. Wydaw. KOWEZiU 2008.
- Pomagam mojemu dziecku wybrać zawód i szkołę ponadgimnazjalnÄ…. Broszura dla rodziców. Wydaw. KOWEZiU 2013.
- Metody i narzÄ™dzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Wydaw. KOWEZiU 2010.
- Poradnictwo zawodowe dla osób niepeÅ‚nosprawnych. Wydaw. KOWEZiU 2010.
- WspóÅ‚praca pracodawców ze szkoÅ‚ami zawodowymi. Teraźniejszość i przyszÅ‚ość. Wydaw. KOWEZiU 2013.
ŹródÅ‚a informacji w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego:
www.klassyfikacjezawodowe.info